Saturday, March 19, 2022

Tak campur hal orang.

 

Rata-rata yang kenal aku kat office akan cakap aku ni jenis tak campor hal orang aka ‘Azi ni duduk di dunia sendiri’ haha. Yes true!. Aku bukan jenis suka busy body hal orang lain even kalau orang nak bercerita hal laki, anak, jiran mereka pon aku tak minat nak dengar. Kecuali kalau dia memang perlukan telinga untuk berkongsi atau meluah perasaan baru la aku akan bagi telinga betul2. Kalau setakat nak ajak ngumpat, bercerita hal orang lain, tu aku tak campur dan tak suka untuk dengar. Sememangnya aku lebih suka duduk di dunia aku sendiri iaitu di cubical ini. Funny.

Mungkin sebab dari dulu aku macam ni. Konsep aku is pergi kerja buat kerja. Balik kerja tinggal semua kat office. Sebab dulukan aku Part time study. Kalau aku bawak balik masalah kat tempat kerja mesti aku susah nak focus study kan.

Walaupon aku begini.. yelah tak campur hal orang, tak busy body… ponn ade manusia tak suka aku haha. And I don’t mind pon sebenarnye. Nk cakap belakang ke nak kutuk ke, tak menjejaskan rezeki aku pon. Cuma aku pelik la orang2 jenis dengki dan khianat ni nak ape dalam hidup dia. Tak letih ke hidup mcam tu. Dia tak Bahagia ke?. Pelik aku kekadang. Aku ni adela sikit sakit hati bila tahu orang cakap belakang pasal kita even kita tak kacau pon hidup dia, ade tu tak kenal pon kau sape tetibe nak kutuk belakang kite (macam budak2) seriously!. orang yang suka menyampai2kan cerita ni kadang suka tambah micin, bagi cerita tu jadi sedap. Lepastu orang yang dengar tu pon percaya 100%. Funny. Umur dah banyak2 ni patut boleh bezakan jenis manusia. tapis manusia2 yang toxic ni. sebab ape tau, kalau kita kawan dengan manusia toxic ni, secara tak langsung boleh mempengaruhi hidup kita jugak. Silap haribulan kite terikut jadi toxic. Scray bukan.

Kan bagus kita hidup dengan tenang aje. Pilihan kita kan.

But its oky la, orang nak cakap ape pon, aku cubala positive aje. Kerja is kerja. Lepas office hour, tak tengok muka engko pon. Gituh konsepnya.

Aku pernah dengar la orang cakap, kawan kerja ni bukan true friend and tak perlu kau nak baik-baik pon sebab semua tu politik je. Esok atau lusa di pijaknya belakang kita sebab nak promotion. Who knows kan. Kita baik aje dengan semua orang dengan wujudkan batasan.. And for sure, pls jangan share kesulitan, kerahsiaan hidup korang dengan kawan sekerja. Kita takkan pernah tahu niat seseorang tu macam mana.

No comments :