Friday, March 25, 2022

untold story #1: Perempuan menangis bawah tangga blok asrama.

Cerita ini agak lama. Masa aku kat Politeknik Merlimau Melaka.

Mase aku sem 1 kat PMM aku dapat kamsis (asrama) ground floor. Satu bilik 2 orang. Bilik besar juga. Ada katil bujang dan meja study sendiri. Kebetulan aku dapat bilik betul2 sebelah tasik, dekat dengan tangga untuk naik tingkat atas dan dekat jugak dengan bilik air.

Nak dijadikan cerita (seram), malam jumaat aku nak pergi bilik kawan aku tingkat 1. Untuk naik tingkat 1 tu aku kenala naik guna tangga yang terletak sebelah bilik aku tu kan.

Mase on the way naik tangga tu, aku stop sekejap amik angin malam mengadap tasik. Dalam hati sejoknye malam ni, kuatnya angin. Tapi tak rase pape takot ke, merinding tu aku tak ingat ade rasa tak sebab aku sejok. Bila sejok ni auto-merindingkan. Tapi mestila merinding sejok, bukan merinding nampak entiti kan ekeke. Kepale pon tak pikir mistik mistik ni hahaha. K serius.

Sesampai di bilik kawan aku tu, aku ketuk ketuk bagi salam. Takde nyahut. Sepi sunyi level 1 malam tu padahal baru lepas isyak dalam pukul 830 camtu. Pelik pulak takde yang bersidai kat kaki lima.

Lame jugakla nk tunggu kawan aku tu bukak pintu. Sampai kesudah tak bukak bukak, aku pon blah la camtu je. Sebab aku tengok angin kuat gila plus macam nak hujan lebat.

Aku turun tangga nak balik bilik, sampai anak tangga ke 3 aku dengar suara perempuan menangis bawah tangga. Aku stop kejap. Aku pon macam eh sape pulak menangis bawah tangga tengah2 nak hujan lebat ni.

Aku turun je anak tangga terakhir, aku terus jengah bawah tangga nak tengok sape nanges. Dah jengah takde orang pulak. Siap aku besor besor kan bijik mate aku nak cari sape dok nanges bawah tangga tu (gilor).

Takde sape!. Tak semena mena bulu tengkok aku berdiri. Aku pikir sejokk sangat ni aku agaknye.


Sampai je bilik, bagi salam. Aku terus lemah kepala lutut. Roommate aku terus tanya aku kenape. Aku just jawab aku sejok. Terus baring selubung. Maseni aku tak terpikir langsung aku mungkin ternampak kelibat entiti. Mase aku masuk bilik, angin dah tak kuat. Hujan pon takjadi turun. Macam tetibe keadaan dah Kembali normal.

Tak sampai 5 minit camtu, kawan aku yang duduk kat level 1 tu pon turun datang bilik kitorang dalam ketakutan. Dia dengan roommate dia.

Aku pon bingkas bangun tanya kenapa. Roommate pon pelik.

Kawan aku cakap die dengan roommate die kena ‘kacau’ dekat bilik.

Aku macam

“what? Kau ade kat bilik?”

“Ada la, aku dengan yati (bukan nama sebenar) dalam bilik kami berpelukkan. Angin kuat masuk dalam bilik, bilik kami bergegar.. kami rasa bilik beputar ligat…”

“tak, wei aku baru je balik dari bilik kau ni. Aku datang kau takda. Aku ingat kau bedua memang takda dalam bilik”

 “hah? Serius kau datang?? Tak dengar pape ke? Tak dengar kitorg jerit-jerit?”

 “serius tak dengar!!” padahal aku lama jugak tunggu depan pintu.

 

Rupanya mereka kene kacau dalam bilik! Menggigil ketakutan masing2 cerita. Aku pon bukak la cerita pasal aku dengar suara perempuan menangis bawah tangga adalah waktu yang sama mereka kene kacau dalam bilik. Semua pandang satu sama lain. MESTI ADE KAITAN!!

 

Malam tu kami berempat tido satu bilik. Mujur takda kejadian-kejadian berat seperti dalam filem berlaku. Dah beberapa tahun berlalu, aku cuba membayangkan rupa entiti bawah tangga tu. Agaknya rupa dia menakotkan ke? Rambut mesti Panjang tutup sebahagian muka dia. Sedih sangat bunyi suara menangis tu. Aku boleh mimic balik suara dia menangis. Sayu bethol kalau dengar. Mesti masa dia nangis tu dia dok peluk bungkusan kain putih kan. Agkanya kalau aku berani, mesti aku nak tengok ape ade dalam bungkusan kain tu kan.

No comments :