Monday, July 1, 2013

SERVICE KEDUA : BRAKE DRUM

salam, 

sebenarnya lame dah entry ni di draft kan..sebab bile bace balik macam nak tambah tu ini. lepastu kesudah tak tambah-tambah haha..



alhamdulillah entry review aku pasal tips beli kereta banyak membantu jugak la kan...aku paham ramai yang blur macam aku ni sibuk cari kat google kalau tak tak timbul bende ni kat statistik aku...entry yang lepas pon ramai yang view maknenye bukan aku sorang yang blur..aku harap dengan cara aku share dekat sini dapat la membantu sedikit sebanyak...jadi hari ni aku nk sambung la cerita..


28/03/2013 tarikh keramat aku sendiri yang ambil kereta ni..




ni gambar pertama fresh lagi ni..hehe..sampai-sampai je sebelum masuk aku dah tau dah aku punya..hahaa terus je anta pic dekat group wassap tu.....batak sangat kan..haha..bangga la sikit kerja keras aku kot...

okes, lepas je melilau keliling kereta, salesman pon buat la tutorial kan..ajar dari A to Z...bagus salesman aku ni...aku pon banyak jugak soalan yang di tanye..semua di jawab dengan sabar..hehe

salesman akan ajar kita bende-bende yang kita dah tahu pon...tapi kita jagan la blagak pulak kan..die pon mesti la agak kita dah tahu kan..jadi kite dengar dengan sabar...kadang-kadang kita terlepas pandang bende yang remeh temeh ni, jadi tugas salesman la yang menasihatkan kita..

bende pertama kene cek adalah nombor enjin kereta sama dalam aggrement...yang ni paling penting ok. let say, enjin rosak masa dalam warranty, lepastu tengok nombor enjin plak tak sama dalam aggrement, tu dah satu masalah pulak..jadi bende ni sangat penting antara yang penting.

lepastu biasala dia ajar kita guna wiper, radio, button cermin sisi , tinggi rendah kerusi driver, bukak tutup air-cond, tayar spare, spare part, triangle, double signal, lampu tinggi/rendah, lampu sportlight, bonet depan/belakang, resit alarm..setiap inci die akan tunjuk dan ajar..

kita pulak tengok la dengan teliti setiap inci kereta luar dan dalam.

1. aku dulu perasan ada kotor sikit, ade stiker yang tak habis di buang kat cermin sisi, suruh je die bersihkan sampai berkilat..hehe.. 

2. pastu tengok ade calar atau tak tu paling penting. lagi tengok tombol pintu tu ade retak atau ketat atau susah nak bukak...tu penting jugak tu..

3. cek angin tayar..etc etc etc.. aku dulu banyak sangat bende di cek..sampai lebam mate aku..haha

kalau boleh faham kan sehabis faham..sebab kalau bace kat buku manual pon belum tentu paham sebab tak pratikal kan...

masa aku mula amek kereta ni sorang aje..tapi kawan-kawan adela wassap suruh cek itu ini. bukak mata luas-luas..maklomlah orang ade pengalaman...haruslah ikut ape dorang cakap..hhee

alhamdulillah service pertama berjalan lancar selepas 2,000km yang pertama...tiada masalah setakat yang pertama tu...hampir 3 bulan lepas tu, jengjengjengggg...

aku perasan ade satu bunyi 'tuk-tuk-tuk' masa aku tekan brake..so, glabah la jugak T__T...halo-halo la member yang pernah jadi 4men dekat proton..so, member ni pon syak break drum ade poblem, T__T member pon suruhlah aku merujuk ke proton service centre..

kebetulan service yang kedua pon dah nak sampai, tu yang aku tanye sekali...sebelum tu aku ade cek dekat forum tanyekan masalah breake drum ni, ramai jugak rakan-rakan forum mengadu bende yang sama. bukan saga sahaja, tapi lain-lain produk keluaran proton pon pernah mengalami bende yang sama T__T.

so, kene la tunggu 2 bulan lebih baru stock ade...naseb baik jugak la dalam warranty dan proton jugak akui pasal masalah drum brake ni...boleh cengitu pulak..hehe

tapi tak pe la..as long as tak merbahaya ok la..kita ni tak payahlah nak marah sana sini...terima dengan hati yang reda dan profesional..

kalau marah maki sana sini pon tak menyelesaikan masalah kan...cehcehceh sebenarnya marah lah sikit..sikit je...lepastu bawak-bawak la istifar..kan ade hikmah setiap kejadian tu..kita yang mahu pegang risiko kan, jadi terima je laa...tadahhh....dan berdoa tiada masalah lain pulak lepas ni...T__T

insyallah lepasni aku hupdate lagi yang terkini...thanks jugak dekat lain-lain bloger yang buat review pasal saga flx ni..sangat-sangat membantu..then, aku pulak share pengalaman aku dengan saga flx ni...hehee

ok, hope membantu





No comments :