Tuesday, March 10, 2015

PJJ/PLK STUDENT : TUKAR KAMPUS: UITM SHAH ALAM - UITM PASIR GUDANG, JOHOR.

Hai korang...


update : entry ini bukan untuk STUDENT FULL TIME


Tak lame lagi sem baru bermula. Ready atau tidak... sem ni aku ambil 2 subjek je ko. Tu la mulut masin dari tahun lepas sebok cakap nak 2 subjek nak 2 subjek. Nah Allah bagi ape aku mintak. Bila dah dapat dua subjek. Tetibe cam sendu je. Kenapakah dua sahajor. Sebab memang ade 2 je subjek yang available dengan aku semester ni.


Sedia maklum, aku dapat tukar ke kampus Uitm pasir gudang. Tidak perlu la ke Shah Alam. Proses mohon tukar kampus ni penuh dramatik sangat. Haha. Aku dapat tahu uitm pasir gudang ade buat PLK kod AC220 dari sha ex-classmate aku masa kat poli. Aku pun terusla laju-laju mohon untuk tukar. Walaupun dalam kepala dok pikir ade ke subjek untuk aku nanti. Oleh sebab napsu ni jenis tak nyabor. Maka mohon je la tukar kampus dulu, pasal subjek ni lain cerita la. Hantar borang dan surat rayuan ke ined shah alam. korang kalau nak tukar mod pengajian ke tukar kampus etc boleh download borang dekat SINI. Before tu aku dah call puan syuhada ined johor untuk kepastian. Puan syuhadah cakap sah ado dan boleh transfer. Aku pun yippi.. nak tunggu result lulus atau tidak dari ined shah alam memang mendebarkan tau. Sebab macam pasrah je la kalau tak dapat tukar. Naik je cuti raya cina aku terus call ined. Hehee. Tanyakan result tukar aku tu lulus ke idok sebab dade kite terasa sesak. Malam tak boleh tido. Mandi pun tak basah. Haha. Rupanya belum keluar result lagi. Dorang baru nak meeting.  Ermm  ermm. Esoknya terus dapat sms dari ined shah alam. Diluluskan!. Aku terus je screen shoot mesej tersebut terus la disebarkan keseluruh grup wasep yang hado. Haha. Nampak tak aku punya true colors sekarang ni. :p


Perkara tukar kampus dah setel. Sekarang perkara subjek pulak. Rupanya pelan pengajian johor ditentukan oleh pensyarah sendiri. Eh cam pelik je ayat aku tu. Maksudnya. Tiada pilihan subjek. Kelas semua dah di tentukan. Di tambah harunya, apabila student AC220 hanyalah 15 orang sahaja. Aku banyak kali beborak dengan puan fazlin. Puan fazlin pun pening. Die sendiri pun bengang kenapa di luluskan kod AC220 ni kat johor. Aku lagi la pening. Sebab subjek FAR460 takde! Omaigadd. Bukan sahaja FAR460 malah FAR410 pun takde! Heran aku mase tu. Tiada pilihan untuk aku. Kira aku terpaksa ambil subjek yang budak sem 1 di johor ni ambil. Nasib baiknya adalah 2 subjek yang boleh di ambil. Iaitu STA404 dan LAW485. Aisyeh. Rugi satu sem tau. Puan fazlin siap call ined shah alam. Macam mana kes aku ni boleh diluluskan. Boleh pulak orang ined shah alam jawab dorang terlepas pandang. Maigadd. Dorang lupa yang tahun aku stat belajar  (2014) adalah pelan pengajian baru (Blended). Tak pakai dah pelan lama kod lama etc semua tu. Maigadd. Yang ade kat johor sekarang ni. Sem 1 pakai pelan baru. sem atas-atas masih pakai pelan lama. I is shock!. Terus kepala berpinar mikir hajat tak kesampaian nak pindah ke johor. Penuh drama sangat ni. Aku sendiri call pulak puan maz ainy (koordinator AC220 ined shah alam) mintak pendapat beliau. Kerja aku kejap call ined shah alam kejap call ined johor naseb baik pakai phone ofice haha. Beliau suruh aku mintak rayuan ke penolong pendaftar untuk tukar balik ke shah alam. Haaaa horor tak movie aku ni. Tukar balik shah alam!!. Sebab, satu aku rugi masa. Sebab subjek FAR460 aku takde kat johor. Kalau nak juga kat johor. Kene tunggu budak sem 1 kat johor ni abes,  kendian tunggu pula  dorang ambil FAR410 masa sem dua. Tunggu lagi dorang sem 3 untuk FAR460. Gitu. Berapa banyak kerugian disitu. So cane?


Susah tau aku nak buat keputusan. Memang parah. Aku mintak nasihat lebih dari 10 orang. Opismate aku cakap, cont. je kat johor. Sebab aku kan student pjj. Nak kejarkan ape. Just nak degree je kan. betul jugak.


Call makdeq pon memula makdeq cakap pindah je shah alam sebab rugi masa. Makdeq aku pun cakap gitu. Memula termakan juga hasutan. Pastu aku cakap aku bukan kejar ape pun. Bakpe nak rushing ni kan.. so ok, makdeq pon sokong aku buat kat johor je.


Orang paling penting, ofcoz nadzira!. Call nadz cerita punya cerita. Ok, nad pon cakap buat je kat johor. Nak pergi shah alam tu satu cost. Lagipun aku nak kejar ape.


Lepas aku berfikir sedalamnya, aku buat keputusan untuk sambung je kat johor for tis semester. Call puan fazlin, cakap kite setuju ambil 2 subjek tu je. Puan pon kesian tau dengan aku. Sebab die terpaksa anta aku balik ke shah alam untuk sem 3 nanti. Aku merayu jugak. Puan tolongla sebaik nya. Jasamu di kenang. Aku kesian dengan puan fazlin ni, die handle semua course kot. pitam.


Sebenarnya, aku pikir juga, kalau aku pindah shah alam, aku dah ready nak ambil subjek ape. Well, subjek banyak kan..pilih je la. Dah la subjek banyak, sesi pon banyakk. Cewahh belagak pulak. Nak sangat pindah Johor kan. takpe aku percaya akan hikmah yang akan datang. Satu, sebab ibu aku kan tak sihat, so masa aku banyak la dengan ibu. Tak payah kerja naik turun shah alam. Hati tak tenteram. Keduanya, kelas kat johor ni Cuma hari sabtu je. Haaa happy tak. Tak happy satu je perkara je. Kelas STA404 jam 8.15-10.15  lepas tu LAW485 4.15-6.15. kau rasa gap sampai 5 jam tu aku nak balik ke nak berkampung kat library uitm?. Haha. Tak pela janji ahad boleh relax. Puan fazlin tawarkan aku subjek  arab. Aku tolak. Sebab aku nak mandrin. Haha. memilih pulakk kan.. eh kena la memilih jangan tangkap muat je. Puan fazlin cakap subjek mandrin sem depan baru ade. Ok subjek mandrin di kunci oleh aku untuk sem depan. So subjek lain macam mane puan? heeee


Itulah cerita disebalik tukar kampus. So, korang kalau nak tukar kampus aku nasehatkan.
  1.  Confirm kan sebetulnya kod course korang tu available atau tidak.
  2.  Kalau ada, confirmkan sekali lagi subjek apa yang dorang tawarkan. Sebab kalau kat shah alam ni korang tak payah risau sangat, sebab subjek memang banyakk pilihan.  Lagi satu ianya berurusan secara direct dengan induk.
  3.  Yakin dengan diri sendiri
  4.  Sabar
  5. Tabah
  6. Teruskan semangat
  7. Doa!
  8. Tolong jangan pitam. hehe
aku tak sangka betul demi segulung ijazah ku penuh drama. kekekee

76 comments :

Unknown said...

salam..sy nk tny ape syarat2 klu nk tukar kampus?adik sy dpt uitm samarahan n daftar pada 1/9 ni..tp kalu boleh nk mntk tukar peninsular je.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Saya pulak dapat uitm segamat . Saya nak tukar ke uitm puncak alam . Boleh ke mohon tukar before masuk bulan 9 ni ? Sbb ada jugak baca kat soalan lazim uitm , sem 2 dan ke atas je boleh .

Unknown said...

Saya pulak dapat uitm segamat . Saya nak tukar ke uitm puncak alam . Boleh ke mohon tukar before masuk bulan 9 ni ? Sbb ada jugak baca kat soalan lazim uitm , sem 2 dan ke atas je boleh .

Unknown said...

Saya pulak dapat uitm segamat . Saya nak tukar ke uitm puncak alam . Boleh ke mohon tukar before masuk bulan 9 ni ? Sbb ada jugak baca kat soalan lazim uitm , sem 2 dan ke atas je boleh .

Unknown said...

Hi.. sy pun nk tukar kampus..kalau ade care.. boleh tak awk cntact sy 01114742437

Unknown said...

Hi.. sy pun nk tukar kampus..kalau ade care.. boleh tak awk cntact sy 01114742437

Unknown said...

Hi akak. Same goes heree. Same campus. Samarhn2 jgk. Tp ada bce mmg sngt2 susah. But msk je dlu next sec sem blh mhn tkr penin plk. Sya pon regist 1/9 ni. Bit worry. Nahh act alot of worries. Mne tau blh bkwn dgn adik akak

Unknown said...

Hi akak. Same goes heree. Same campus. Samarhn2 jgk. Tp ada bce mmg sngt2 susah. But msk je dlu next sec sem blh mhn tkr penin plk. Sya pon regist 1/9 ni. Bit worry. Nahh act alot of worries. Mne tau blh bkwn dgn adik akak

Unknown said...

Hi akak. Same goes heree. Same campus. Samarhn2 jgk. Tp ada bce mmg sngt2 susah. But msk je dlu next sec sem blh mhn tkr penin plk. Sya pon regist 1/9 ni. Bit worry. Nahh act alot of worries. Mne tau blh bkwn dgn adik akak

Unknown said...

Hi akak. Same goes heree. Same campus. Samarhn2 jgk. Tp ada bce mmg sngt2 susah. But msk je dlu next sec sem blh mhn tkr penin plk. Sya pon regist 1/9 ni. Bit worry. Nahh act alot of worries. Mne tau blh bkwn dgn adik akak

Unknown said...

Hi akak. Same goes heree. Same campus. Samarhn2 jgk. Tp ada bce mmg sngt2 susah. But msk je dlu next sec sem blh mhn tkr penin plk. Sya pon regist 1/9 ni. Bit worry. Nahh act alot of worries. Mne tau blh bkwn dgn adik akak

Unknown said...

Sama la nak tukar jugak kampus shah alam.

Unknown said...

Saya pon dpt uitm samarahan2, kos kimia. Tulaa kalau boleh nak mintak tukar ke semenanjung, sampai sekarang hati tk tng2

Unknown said...

salam azi..nak tanya macam mana kita nk tahu permohonan kita lulus atau tak..mnx tlg sgt reply ye. tq.

Unknown said...

Assalamualaikum akak. Boleh tahu tak mcm mna nak tukar kampus uitm? kalau boleh, tlg emailkan pada saya , aishahhumaira96@gmail.com .

Unknown said...

Assalamualaikum akak. Boleh tahu tak mcm mna nak tukar kampus uitm? kalau boleh, tlg emailkan pada saya , aishahhumaira96@gmail.com .

azi nur said...

check ur emel aishah. tq

uzaireen nurul izzati said...

Salam akk. Boleh tahu mcm mana nk tuka kampus? Minta email nurul_nazeri@yahoo.com. thanks akk

azi nur said...

http://www.ined.uitm.edu.my/index.php/download/eform/student-form

borang pertukaran program/mod/kampus tq

Unknown said...

Assalam..boleh sy dapat kn no pn fazlin tu tak?sebab sy pon nk berpindah mcm awk..

Unknown said...

Assalam..boleh sy dapat kn no pn fazlin tu tak?sebab sy pon nk berpindah mcm awk..

Unknown said...

assalamualikum . macam mana cara2 nk buat perpindahan dari uitm pinang ke pasir gudang ??

Unknown said...

Kalu tukar course boleh x? Tp still lg nk masuk uitm..dulu salah pilih kos..

azi nur said...

fikri : kat website ined ade borang untuk student. boleh isi then hantar ke coordinator. sila rajen godeh website ined. hehehe

azri: nak tukar course tu sy tak sure boley atau tidak. boleh mintak pandangan coordinator. direct coordinator SA pon boleh kalau xnak berurusan dengan coordinator cawangan..

Unknown said...

Salam kak azi..nma sy atiya..sy br check upu 16/5/2016 and sy dpt kos yg sy x ska n kampus yg x ska jugak..so sy nk tnya ad peluang x sy nk wt pertukaran kos dan kampus di uitm..please reply sbb sy mmg need someone help..dan jika x keberatan blh tlg forwardkn x number puan fazlin..ni no saya-0134729364..please reply😭

Unknown said...

Assalamualaikum..akak boleh gtau lebih lanjut psl pertukaran kampus..akak boleh email sy di alifmuhamad135@gmail.com..jasa akak akan sy hargai sampai bila2

Rara ღ said...

assalamualaikum sis azi. boleh bagitau saya macam mana nak tukar kampus? sis boleh contact saya melalui email farizz13@gmail.com terima kasih sis

Unknown said...

Salam kak boleh bagitau contact number yg shah Alam tu tak ? Penting sangat ni harap akak dpt Bantu. Terima kasih

Unknown said...

Salam kak boleh bagitau contact number yg shah Alam tu tak ? Penting sangat ni harap akak dpt Bantu. Terima kasih

Unknown said...

Salam kak boleh bagitau contact number yg shah Alam tu tak ? Penting sangat ni harap akak dpt Bantu. Terima kasih

Itah ReIta said...

maaf tanya, saya buka borang ined tu. ada ditulis bayaran proses rm100 tu.. perlu juga ke ataupun awk sekadar print out borang & kasi coordinator?

Anonymous said...

macam mana proses pertukaran tu yer? sya dh bukak borg tuh..tapi sya tak berapa jelas prosesnye mcm mna..boleh tolong terangkan? email sya fatimahazli95@gmail.com

azi nur said...

itah relta : takde bayaran porses untuk tukar kampus.

fatimah A : isi sahaja maklumat yang kat dalam borang tu lepastu faxkan kat ined shah alam.

nurshakinah said...

Assalamualaikum. Sy bakal masok dftr hujung bulan. Ni bole sy tau kalo sy dh isi borang tu, sy perlu hntar ke uitm shah alam atau uitm segamat yg sy dpt atau nak.ke uitm yg sy nak trnsfer. Tempoh yg ambil.tu lama atau cepat?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Nabihan said...

assalamualaikum. saya nak tanya, kalau saya apply sekarang bila ye result untuk pertukaran kampus dan course selalunya keluar. Biasanya lebih berapa bulan ye>

Indahnya CINTA Halal said...
This comment has been removed by the author.
azi nur said...

WSALAM SEMUA..

Result lulus/gagal tukar kampus untuk student part time dalam tempoh 2 minggu atau kurang atau lebih. tk..

azi nur said...

sakinah : kalau awak dari shah alam. hantar borang tukar ke shah alam. nanti staff ined shah alam akan uruskan tapi awak kena contact juga coordinator kampus yang tempat awak nak tukar tu untuk makluman sendiri kadang dorang tak dapat apa-apa informatin dari induk. tk

didi said...

nak fax kt mne xde alamat kt ined kak azi

Unknown said...

Boleh x email cara2 nak mohon tu kat email saya asyraff.azman56@gmail.com

Unknown said...

salam kak.. boleh tolong terangkan dekat saya tak macam mana proses nak tukar kampus? email saya khalidayusoff@gmail.com..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

akak boleh x email saya cara nk tukar kampus nishasuhana96@gmail.com

Enna lunsa said...
This comment has been removed by the author.
Enna lunsa said...
This comment has been removed by the author.
Intanliyyana said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Salam,akak, saya baru nk daftar di uitm hujung bulan ni..saya nak tukar kampus (kedah>melaka) sbb kos yg saya nak takde kat kedah..boleh ke tukar? Or lps sem 1 baru leh tukar?..saya perlukan penjelasan dan pendapat yg lebih dri akak tentang nk tukar kampus ni..boleh tak akak..email saya ( daruldodger@yahoo.com )

alif said...

Salam..saya nak mintak kerjasama tolong emailkan prosedure pertukaran kampus...
kingsman378@gmail.com
Kerjasama pihak cik amat dihargai

Unknown said...

Salam kak, saya dari uitm kampus machang kalau saya nak tukar course dan kampus yang lain saya perlu isi borang tu dan fax kan ke uitm shah alam ya? Harap sis reply dan ni email saya adilaali980@gmail.com thank u sis

Unknown said...

Kak, kalau nk tukar kene buat rayuan before kuliah start ke? Or week 1 ni boleh lagi? Boleh email sy di aizatzaifullah@gmail.com

azi nur said...

seeloknya buat pertukaran sebelum daftar subjek new semester. kalau dah mula kuliah dah daftar subjek ni mungkin susah sikit sebab PJJ ni tak semua kampus subjek dorang offer sama. but u boleh try je mohon. kalau nak mudah terus ke induk (Shah alam) kalau nak KPP yang uruskan boleh je. tapi makan masa dan kene telan leteran Kordinator la ekeke.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalammualaikum, saya nk bertanya , kalau untuk buat permohonan tukar kampus, buat selepas dapat keputusan maksudnya sebelum dftar masuk ataupun masuk dftar terlebih dahulu ke kampus yg ditempatkan , kemudian baru membuat permohonan pertukaran kampus?
azleenumira96@gmail.com

Unknown said...

Salam kak.. Sy ditawarkan ke uitm kampus kota kinabalu.. Sy nk buat pertukaran ke puncak alam.. Mcm mane ye procedure nye? Permohonan dibuat sblum mndaftar atau slpas mendaftar?

Unknown said...

Assalamualaikum..kak bole tolong emel dekat sy prosedur utk tukar kampus sbb sy dpt kampus jauh sgt..bantuan akak sgt lah dihargai- dayahfakri@gmail.com

Unknown said...

Salam, akak. Boleh tak tolong emelkan prosedur penukaran kampus utk saya. Saya dari penang, tapi dapat uitm machang. Kalau boleh nak tukar ke shah alam. Harap sangat akak respon & dapat bantu. Dyanaroshidi@gmail.com

Unknown said...

Salam kak, sy nak mnta tolong prosedur untuk mnnukar kampus pergi ke Shah Alam kerana jaraknya yg jauh dn memerlukan kos yng lebih. Semoga akak dpt mmbantu sy. Email : ralstonez96@gmail.com

Unknown said...

Assalam akak, boleh tahu tak cara2 nak tukar kampus uitm. Saya amat memerlukan pertolongan akak, boleh ke emailkan pada asnida503@gmail.com

Unknown said...

Assalam akak,boleh ke emailkan saya prosedur2 nak tukar kampus asnida503@gmail.com.

azi nur said...

salam semua.. pertukaran untuk full time student sy tak boleh komen. di luar bidang pengalaman. sebab sy part time student jek. prosedur mungkin berlainan. tk..

untuk part time student kalau nak tukar kampus. uolz just download form kat ined website. fill in form and fax to ined. then they will call or sms either success or not. ty..

nurshakinah said...

Assalamualaikum.sy na tnya tentangpertukaran kampus. Until pertukaran kampus boleh sy tau selalunya Uitm nak alasan kukuh yang mcm MNA? Terima kasih

Unknown said...

asalamualaikum,saya ada problem kesihatan yg serious dan nak mintak tukar kampus ke kampus yg lebih dekat di melaka berbanding pahang,adakah masalah kesihatan yang serious ini beserta bukti dari doktor adalah alasan yang kukuh untuk saya menukar kampus?

Unknown said...

asalamualaikum,saya ada problem kesihatan yg serious dan nak mintak tukar kampus ke kampus yg lebih dekat di melaka berbanding pahang,adakah masalah kesihatan yang serious ini beserta bukti dari doktor adalah alasan yang kukuh untuk saya menukar kampus?

Unknown said...

Akak letak alasan /sebab pertukaran kampus tu macam mana ye

NASH said...

Salam..akak.tlg.email.ke sya please..nashruffi@gmail.com

Unknown said...

Kak bantu saya terangkan prosedur penukaran kampus, urgent. Email saya di syashaqyla09@gmail.com

Unknown said...

Hello kak, saye nak tukar kampus, is it possible?? From terengganu ke shah alam

Fasyah said...

lama x nak tunggu process lulus tu hmmmm

Unknown said...

Kak bantu saya terangkan prosedur penukaran kampus, urgent. Email saya di ainanabilahazman@gmail.com

Sofya Rosle said...

Assalamualaikum akak. Saya dari fakulti sains kesihatan tapi saya nak tukar ke fakulti sains komputer. Boleh ke? Akak boleh tak email saya fyaasofya@gmail.com

Yusrah said...

Harap dapat bantu saya penukaran kampus dari utim kota kinabalu sabah ke uitm semenanjung . Hal ini kerana saya menetap di negeri sembilan dan perlu ada duit yang banyak untuk penerbangan . Sesiapa tolong saya . Saya mohon dan merayu sangat . Lagipun hanya ayah saya sahaja yang bekerja swasta yang perlu tanggung pengajian 3 orang anak terutamanya abang sulung saya ingin melanjutkan master di ukm . E-mail saya : yusrahyahya@yahoo.com

wani said...

awk dpt tukar kampus tk..mcm mne ye proses nk tukar

Nrsalsasos said...

assalamualaikum sis azi sya harap blogger ni masih aktif :) saya ada soalan,untuk submit borang permohonan pertukaran kampus kena hantar alamat mana ye, cth sya dpt tawaran sambung di kampus samarahan tpi menetap di perak,
dan mempunyai beberapa alasan pertukaran,jdi saya harus hantar borang permohonan kat uitm shah alam ke? sya harap akak notice sya

azi nur said...

Hantar surat permohonan tukar kampus tu kat kampus yg awak dapat...