Friday, August 12, 2016

PJJ/PLK LIFE : SUBJEK SEMESTER 4!

Hai.. salam jumaat penuh barakah.


Harini cuaca mendung je. Nyaman dan asyik sekali. Lama tak hujan kat sini. Harap-harap hujan lebatlah harini dah beberapa hari asyik panas berbahang. Di tambah pulak jejiran kat sini tak paham bahasa. Panas-panas pergi bakar sampah buat ape. Ngee tak paham aku dengan orang begini. :p
Alhamdulillah result untuk sem lepas dah selamat keluar. Debaran jangan cakap lah tunggu punya tunggu sampai tertido. Lepas subuh baru aku bukak emel. Slow-slow scroll. Seriau wei tengok hahaha.



Result sem ni unexpected betul. Aku tanam impian dalam 3.7 cemtu hahaha. Kemain tinggi menggunung impian kekeke. Aku berani letak cemtu sebab aku over confident *perangai tak elok* dan sem lepas memang santai je aku rasa tak berapa nak pressure tak macam last 2 sem :p. But okela sem ni ngam sui dean list 3.50 tepat 0 disitu. Ape yang tak mencapai target??. Hermm mehla aku story subjek ape yang aku ambil sem lepas.


ELC400 – Preparatory  College English

Subjek ni sebenar senang je. Sebab die 2.00 jam kredit so memang patut gila score untuk A!. Unfortunately, aku Cuma dapat B. Takde plus takde minus kekekee. Tah nape susah bena nak dapat A ek?. Masa final ade dua soalan je wei. Soalan 1 summarising about uses of lemon soalan 2 easy -importance reading newspaper. See, soalan mudah ken. Herghh ni yang aku macam down gila mase tengok result. Seriously B??. Nanges tepi bucu katil. Hahaa. Aku syak carry marks aku tak lebat ahh kau paham je la da name pun Academic english. kau sendiri pon tak belajar dengan details masa sekolah bahkan tidak di MUET. Ekekeke. Tapi seriuosly madam ceicilia memang terbaik mengajar  ELC400 ni. Korang tak payah risau code ELC400 akan di lupuskan. Aku batch terakhir ambil code ni. Tak tahula pulak code lepas ni makin susah ke ape. Kikikikii. Ngeri pulak nak hadap ELC500 nanti :p



TMC401 – Introductory Mandarin (level I)

Subjek ni paling hebat pon aku target B+ kahkahkah. Sebab aku tak confident oral test aku haritu. Tah pape aku merapu. Sedih pilu. Huanying huanying ni lai wo de jia. Bhahahahaha adoih lawak pulak bila teringat balik mase belakon haritu. Muka kompiden sekali sebutan tone kelaut hancuss. Ade sorang budak kelas aku die terel koo. Sebijik macam cine kalau cakap. Siap beborak dengan lect dalam mandarin. Ngeee stress aku. Tapi aku bangga sikit ahh mase written test haritu aku tergolong dalam top 5 scorer kekekeke. Carry marks mandarin ni Cuma reveal 45% jek. Baki tu mase dapat result keseluruhan. Tu yang aku stress sebab takde final paper untuk kite topap balik marks. Sedih kan. But its okela kalau ade final paper aku jugak yang botak :p alhamdulillah dapat B je pon dah syukur sangat!



ECO415 – Economics

Wuhuuu economics ni belajar nya best sebab ringkas je. Kekekeke. Lect ajar untuk korang lulus je kalau nak A kene belajar lebih sendiri. Tak paham tanya. Muahahaha. Aku tak caye dapat A alhamdulillah. Walaupun penuh drama masa jawab haritu tapi okelaaaa aku rasa lect tolong kot. Lect pesan janji ade point yang betul die kasi  markah. Huraian aku memang hantam. Totally hantam kahkahkah. Oleh sebab sebelum ni aku dah pernah belajar ekonomi jadi bolehla membantu sikit sebanyak. Hapal kene hapal. Bukan takat hapal kene faham juga untuk memudahkan proses menghantam huraian. Kikikiii



FIN420 – Financial Management / Analysis

dari senior paper ni killer. Repeaters ramai dan tak ramai yang dapat A!. Mase dengar senior cakap cemtu aku pon gerun jugak. Tapi aku ilek ilek buang anasir negatip bila dorang cakap paper ni susah la lect tak best la ape la. Aku belajar je betul-betul tak paham terus wasep lect. Alhamdulillah lect oke je tak seperti yang di gembar gemburkan oleh senior. Helok je reply wasep aku walau cemana sekali pun hihihi. Tapi kene ade teknik jugak nak menanya tu. Ko janganla tanya soalan yang tak logik atau soalan yang ko tak kaji dulu jawapannya terus nak tanya mestila lect malas nak jawab kot. Kebanyakkan yang aku tanya soalan yang meragukan. Contoh kata aku tak confident soalan tu nak pakai formula apa siap buat la sikit calculation nampak sikit kesungguhan dah TRY buat tapi TAK SURE. Haa barula lect macam ade mood kot nak jawab. Aku rasalah... sebab kalau aku dapat soalan dari reader tanya soalan yang aku rasa dah ade kot kat blog aku which is kat previous entry tapi ko malas nak scroll. Memang berkira la aku nak menjawab kadang lambat-lambat aku jawab kakakaka *perangai sebeno*. So aku syak lect pon cemtula. Bende yang kau boleh carik conclusion, tapi sebuk nak tanye macam orang tak buat homework memang malasla beliau nak layan. Kekekeke.

Oke melampau bebel aku kat atas tu. :p FIN ni antara paper yang berantai. Kene bawak sampai abes semester. Last sem aku ambil code FIN426 kalau korang ingatlah belajar mengenai banking operation and documentation. Sem ni code FIN420 financial analysis. Rumit sikit. Kalau suka kira-kira inilah subjek yang sesuai untuk korang. Last sem mengapal. This sem mengira. Dari bab 1 sampai abes tak ingat bab berapa :p semua mengira kalau ade teori pon sikit jek. Tapi sem lepas satu soalan 20 markah semua teori amekkoo. Dalam sejarah aku tinggalkan 5 markah kosong. Sebab serious tak tahu nak hantam. Dahla skema soalan baru. Tepanjat aku mase tengok soalan. Takde pilihan soalan. Semua kene jawab. Dua kali terperanjat keluar soalan yang lect tak ajar. Tak ditekankan mase kat kelas. Bagi notes dan formula and hapal. Giler tak? Sampai 2 soalan keluar. Mase memula aku memang tolak ah nak jawab soalan short term and long term financing sebab formula memang banyak sangat! Loan sahaja sampai 6 formula! Belum bonds agagagaga. Last minit aku belajar selama dua hari jugak. Mahamkan formula tu sendiri. Alhamdulillah boleh la bawak tapi still jugak taknak pilih soalan loans and bonds kalau keluar. Cewahh. Sekali nahh tade pilihan. Sila menangis!.

Bab yang aku confident boleh jawab contoh cash management, inventory management, cash flow, capital budgeting, pro-forma etc tak banyak markah. Ciput ciput je tak boleh lawan soalan loans dengan bonds punya markah wakakakaka. Padan muka. Akhirnya alhamdulillah aku dapat A- yes minus ekekeke. Mase dapat soalan tu aku terus list down sesiap formula loans dengan bonds yang 4 layer punya formula untuk kd. Maha dasyat punya formula kahkahkahkah!!! Opsss bagi aku la. Tak tahu la IQ korang lagi cemerlang dari aku. Sebab aku ni susah sikit nak jatuh cinta dengan formula la kira-kira la etc memang tak minat. Aku suka buat statement macam cash flow, pro-forma, capital budgeting etc kekekeke. Sebab tu takde nak formula beno-beno. :p


Now kene bertenang untuk tunggu subjek ape sem depan. Heharap NFU bagi balance untuk subjek-subjek yang susah dan senang.


last word! Tahniah kekawan untuk result sem lepas!! Teruskan berjuang jangan mudah mengalah!. Kalau gagal sekali tidak bermakna gagal selamanya. GAGAL ialah bukti yang kita dah MENCUBA! keep calm and go study!!

xx


No comments :