Thursday, November 7, 2013

KISAH SEORANG PENGHIDAP HYPERHIDROSIS

hai,


lame tak story pasal penyakit hyperhidrosis ni.
Hiperhidrosis, atau peluh berlebihan, adalah masalah biasa.
Hiperhidrosis axillary adalah berpeluh berlebihan daripada ketiak.
Hiperhidrosis Palmoplantar adalah berpeluh berlebihan daripada tapak tangan dan tapak kaki.
untuk aku ni jenis Palmoplantar. aku pernah story kat entry yang lepas. so, rerajin la semak side bar aku tu. :)


dek kecanggihan teknologi sekarang ni, dengan semua screen nak di touch. termasuk handphone, tablet, ipad, fax machine, photostat machine semua nak fully touch screen kan. aku ni manusia yang kononnye uptodate la khononnn ye disitu. maka aku pon beli la smartphone touch screen tu ha.


bagi penghidap macam aku ni, mungkin agak susahlah untuk pertama kali nak menggunakan handphone touch screen ni. petama, opkos la tangan kita ni basah lepastu tak boleh nak mesra dengan sensor touchscreen tu. lepastu mesti rasa nak hentak je kuat-kuat. ehehe. kedua, lencun la handphone tu. kalau aku ni pakai S3 opkos la basah lokos S3 aku tu. dulu pakai casing flip tu kaler hitam putih. sekarang kaler die macam milo terlebih nescafe. acaner tu. apesal rasa macam pengotor sangat kan... tapi ni realiti yang harus aku tanggung gituw. dan aku tak boleh langsung di beri sebarang fail berbentuk plastik, opkos lencun fail tu. kertas di lamination pon tak boleh, opkos terbarai kertas lamination tuuu dan apa sahaja bentuk yang boleh bertukar rupa bentuk. hahaaa


mase aku mula-mula kerja, tiap jam mesti nak cuci tangan siap sabun bawak sendiri dari rumah. benda ni mempengaruhi confident level seseorang k. rasa tak nak bersalaman dengan orang, tak nak berlaga pipi dengan kawan-kawan, susah nak pegang pen, nak pegang mouse komputer, stereng kreta, belum part nak buka akaun baru kat Bank, lame gila kot aku punye kes ni nak setel, pasal cap ibu jari tangan ni tak boleh detect langsung dan sebagainyaaaaa. alhamdulillah, peluh yang macam ni tidak meninggalkan bau pon. mungkin ada part-part melekit tu. redho je la. :) dan ada juga part kulit ni jadi sensetip, jadi mengelupas, jadi macam-macam rupa la. :)


ada pakar kata, sebab berlaku peluhan ni adalah dari haba dan emosi. tapi aku rasa semua hal yang berkaitan atau tak berkaitan boleh mengakibatkan perpeluhan ni tak kira masa, waktu dan ketika panas dan juga sejuk tak kira ikut sukati die nak keluar, maka keluar la ia. hehe. ekceli aku cuba juga la kekdah hipnosis. tak berkesan jugak. cuba juga set kat pale ni jangan berpeluh. tak berkesan jugak. lepastu kalau kene tegur "azi, asal tangan ko tak berpeluh pulak ek?" haaa jam tu jugak mula la menitik-nitik air keluar u olz, so better janganlah di tegur merana hakak kau ni!. aku kalau pergi makan kat jemputan pon pakai sudu. makan kat rumah pon kadang-kadang nak pakai sudu. sebab tak selesa la. susah nak explain. penghidap je tahu emosi kite ni acaner. ehehee


sebenarnya ada kekdah rawatan yang sesuai, antaranya  treating hyperhidrosis generally proceeds from OTC antiperspirants to prescription antiperspirants, iontophoresis, microwave destruction of sweat glands, oral anticholinergic medications, Botox, and surgery.


memang aku pernah nak cuba kekdah pembedahan di bawah ketiak. tapi aku rase macam tak perlu, sebab aku merasakan ada lagi insan kat luar sana yang lagii gila teruk dari aku. siap 24H kene pegang tuala. dasatkan.


dalam femly aku yang sejibik macam aku ni adik lelaki bawah aku dan adik bongsu aku. dorang lagi la dasat. adik lelaki aku tu dalam kereta mesti ade tuala lap tangan before pegang streng dalam kocek harus ada tuala. adik bongsu aku pulak die teruk bab melekit sampai satu tahap aku rase nak #urutdada  kalau die pegang aku. haha ni pompuan tak sedar diri padahal sespisis yang same. ekehkehkehh


aku nak ngadu ni, kadang-kadang aku malu la jugak kan nak pergi rumah kawan. nak masuk rumah die. sebab mungkin aku akan meninggalkan 'jejak' kat mozek rumah dorang. jejak ni macam peluh yang keluar dari tapak kaki. mungkin kaler itam ke coklat ke. ehehe. lagi aku mane la boleh nak pakai sandal yang takde sokongan bahagian depan atau belakang. kalau kalau pakai yang takde sokongan macam kat bawah ni. opkos sandal aku tu tetinggal kat blakang. banyak dah jadi. hehehee


jenis ni pangkah awal-awal. tak pernah wujud dah lepas insiden memalukan tu..hehe 


yang ni boleh la stakat jalan kejap-kejap. kalau jalan lelame, penat tau jari jari kaki mencengkam buat sokongan nanti tertinggal plak kat blakang. ekehkehh
seelok nya pakai yang macam ni atau yang bersarung penuh tu. ada tali belakang. takde masalah dah. kalau ade masalah pon mungkin jatuh tergelincir. hahaaaa
seeloknya juga permukaan tapak adalah jenis yang kering. 


GAMBAR : GOOGLE

so, bagi penghidap hyperhidrosis anda tidak keseorangan!. meh sep sikit!...





7 comments :

Unknown said...

Kite geng..yang selipor tertanggal tuh opcos...bile nak try kasut baru kaki da lencun...kene lap dulu tapak kaki baru try..hahaha pali g best kat pjbt pos..x de gam pakai peloh ja hihi

banglamerahjambu said...

saya pn sama.. ni risau cam ne la nk test lesen kereta dgn tgn cenni.. time nk salam dgn org tu cam krik2 jee huhu

banglamerahjambu said...

saya pn sama.. ni risau cam ne la nk test lesen kereta dgn tgn cenni.. time nk salam dgn org tu cam krik2 jee huhu

Unknown said...

Sama

Unknown said...

Kos pembedahan di Iheal medical centre di mid valley KL..dalm rm 10500 menggunakan kan teknologi terkini iaitu teknik klip saraf pakai titanium plat dkt saraf..bukan secara kaedah memotong saraf yang lama..sememang nya tidak dpt direverse operation..keberkesanan adalah 98% di tangan dan 80% di tapak kaki..
Perlu diingatkan penyakit ini adalah saraf abnormal @ tidak normal ..selepas pembedahan peluh masih akan cuba keluar di mana mana bahagian tubuh yang lebih sensitif pada suhu seperti di bahagian kepala belakang badan dan pada permukaan yang kulit nipis ..
Peluh yang keluar adalah dianggap biasa memandangkan saraf Hanya dipotong atau dikepit saluran daripada penerimaan isyarat peluh..

Tidak banyak ubatan alternatif menjanjikan kesan 100% penyembuhan tetapi sekadar melambatkan dan merencatkan sahaja

Antara produk yang saya pernah guna ialah ..PERSPIREX rm 60
Ubat sapuan oral ..kandungan aluminium clhoride ..tidak berkesan

Rawatan akupuntur dan homeopati
Rm 40 sekali rawatan ..tidak berkesan ..

Rawatan perubatan elektronik Terengganu..menggunakan rawatan DNA seperti sampel rambut dan kuku pesakit untuk dibuat ubat .
Keberkesanan ..ambil masa 6bln untuk tengok kesan ..lagipun kos rawatan ubat sahaja rm50 sekali sebln.

Rawatan ALIRAN ELEKTRIK ATAU IONTHOPERASIS menggunkn MESIN hidrex GS -400 rm 2600 (termasuk duti import)saya ada beli 2 mesin ini satu digunakan untuk travel dan satu disimpan di rumah
kesan: bergantung pada individu ..dan tingkat serius penyakit..
Ada testimoni kekeringan seawal 3hari -3 minggu rawatan
Kesan: 70% hingga 80% kering..sekiranya menggabung kan makanan tambahan seperti vitamin b kompleks dan jus tomato masak ranum setiap hari..INSYALLAH

Rawatan herba iaitu SAGE
Boleh dirujuk pada internet ..Sage telah lama digunakan dalm rawatan HYPERHODROSIS. Di negara barat telah dipatenkan sebagai herba merawat HYPERHODROSIS
Di Malaysia,Sage kurang dikenali tetapi di boleh cuba ditanam di halaman rumah seperti yang dibuat saya sekarang ini..
Jika berminat mencuba boleh dapatkan dengan nazhan Kamal herba Sage yang kering untuk dibuat teh selaku pemilik HYPERHODROSIS centre di Indonesia
Just taip dalam Google sahaja ..


# Selamat beramal dan mencuba

Unknown said...

Sya ada mempunyai satu lebihan mesin GX- 400 second hands(condition very good)..harga rm 1500 include kurier deliver.sila hubungi
017-9388485 untuk maklumat lanjut.terima kasih

Unknown said...

#MESIN HIDREX GS - 400#
TERAPI IONTHOPOROSIS
GOOD CONDITION
1 SET LENGKAP
HARGA RM 1500
TERMASUK KURIER
BERMINAT !! HARGA BLH RUNDING KAWTIM SAMPAI JADI BELI..

JIKA ANDA MERUPAKAN WARGA IPOH DAN AREA BERDEKATAN SEWAKTU DENGAN NYA BOLEHLAH
DATANG TNGOK DAN BELI TAKE AWAY.

BERMINAT!!!

HUBUNGI / WASAP :
017 - 9388485 (IZWAN)
UNTUK VIDEO DAN GAMBAR SERTA PENERANGAN RINGKAS ..

SIAPA CEPAT DIA DAPAT!!