Wednesday, November 6, 2013

KURSUS : PENYIASATAN TAPAK

hello,


pada 23 Oktober yang lalu, aku telah menghadiri kursus Penyiasatan Tapak yang di adakan di CIBD Johor. ayat intro yang baik.

malangnya, sesampai sahaja aku kat tempat parking kawasan padang CIDB, suasana ini yang aku dapat.


kolam/lopak air di merata-rata kawasan. aku memang sedih la kenapa pihak CIDB mengambil ringan hal sebegini. aku ni manusia, melayu pulak tu opkos la aku ni kuat komplen :p. everytime datang dari tahun 2011 kot cenggini jugak kekdah ghuperrr nye. hadoii, tiap kali p CIDB mesti terus je nak p cuci kereta pulak. duit semua tu tahu?. sedih la mak macam ni. ekehkehkehh.


aku nak share sikit ilmu yang aku dapat ni. cara penyampaian En. Ir Azhar Jaafar sangat menarik. 1st time tak mengantuk dalam bilik seminar. dah la best, siap belanja gula-gula kencing manis lagi pulak. mane nak dapat penceramah yang bagus ni *kipas-kipasss-kipassss.


En. Ir Azhar ialah seorang Engineer yang mempunyai pengalaman lebih 20 tahun. berasal dari Pontian, Johor. keluaran Middlesex University, UK dan P. Eng (Mal), MIEM.


aku nak share sikit cara macam mana kita nak mengenal tanah/tapak/cerun tu stabil ke tidak?. kadang kalau kita beli tanah, kita main beli je tanpa melihat dahulu keadaan sesuatu tanah tu samada sesuai atau tidak untuk mendirikan rumah, tanam sayuran, etc. bagi seorang kontraktor pembinaan, hal ini tersangatlah mustahak!


1. lihat pada keadaan tanah, jika berlaku tanah runtuh, atau pokok-pokok yang condong, itu bermakna tanah tersebut tidak stabil.
2. terdapat kerja-kerja penambakan tanah yang terdahulu.
3. berlaku hakisan.
4. permukaan tanah yang retak pada waktu panas terik kering dan ada tanah liat yang mudah mengecut.
5. terdapat kabel bawah tanah ada asas lama yang menonjol keluar dari permukaan.
6. pertukaran jenis tumbuhan/rumput secara tiba-tiba.
7. rekahan atau lekukkan berdekatan pokok/ pokok menjadi redang di sebabkan oleh tanah liat yang mudah mengecut.
8. kawasan yang mempunyai rumput-rumput atau tumbuhan yang lebat, menunjukkan paras air bumi yang tinggi.
9. ujian Mackintosh Probe (Pasak Uji) boleh di jalankan bagi mengenal pasti sifat bahagian atas permukaan tanah.


selalu kita komplen, kenapa banjir, kenapa longkang pembentungan kecik, tak muat menakung air, salah menyalahkan kontraktor, engineer etc. tapi sedarkah kita bahawa, kerja seorang Engineer adalah berat. mereka bukan setakat sesuka hati buat longkang bentuk cengitu cenggini. semua tu memerlukan pengiraan dan kaji selidik.


untuk membuat satu longkang/parit mempunyai formula. iaitu Q5 = Q25. yang bermaksud, kajian hujan maximum untuk 5 tahun kebelakang dan kajian hujan maximum 25 tahun kebelakang. jika berlaku juga banjir besar etc itu bermakna, banjir/hujan tersebut paling teruk yang tidak berlaku pada 25 tahun yang lepas. sebab berlaku banjir adalah berlakunya gelembung air pasang.


setiap ketinggian, kedalaman dan kelebaran longkang mempunyai had dan ukuran yang mana hasil daripada kajian puluhan dan ratusan tahun dahulu. bukan sesuka hati mengeluarkan spec ye tuan/puan.



selain mendegar beliau menyampaikan ilmu, mampu jugak ber wassap dalam group, dan membajet dengan menggunakan camera360 telepon sendiri tanpa rasa bersalah. kikiki.. oh yea! siap menjawab soalselidik budak UTM punye kerja kursus last semester lettew. juga makan gula-gula kencing manis. :)

majlis berakhir jam 04.00 petang. diakhiri dengan majlis penyampaian sijil juga minum petang. eh cop, takde minum petang. pasal lauk tengahari banyak lagi tak terabis. so, balik la daku sambil memikirkan kekdah camno nak meredah jalan berkolam tersebut. sadiss T__T




No comments :