E-MAIL

88azinur@gmail.com

Tuesday, January 28, 2014

RESEPI : IKAN SIAKAP BAKO BELADO.

hey,


nak cerita sikit ni,  abah request : ikan bakar belado macam aku buat dulu tu. resepi aku ni memang kampung-kampung. tapi tak sangke pulak abah suke. hewhewwhew kau paham je la bila bapak kau tetibe suke dengan masakan kau, opkos aku nak lompat kangroo keliling rumah. yang sebetulnya sabtu tu aku ada kerja luar, maka masak laju-laju. takde presentation yang lawa k. awal-awal dah cakap ni. hehehee


jadi aku nak share le kat sini. mane la tahu, abah-abah korang suke jugak kan kan kan sempena hari bapa ni *tetibe, lepastu puji aku laju-laju kkkkkkk. :p


kali ni aku guna ikan siakap. sesuai juga kalau nak pakai ikan caru, ikan kembung, ikan selar kuning.


IKAN SIAKAP BAKAR BELADO


BAHAN TUMISAN

bawang besar 
cili padi 
bawang putih 
kunyit
halia
serai -sebatang
garam
asam keping -sekeping


CARA-CARA

1. semua bahan kat dalam tapis hijo aku ni di kisar halus *guna pengisar kering



2. tumis dalam kuali, titikkan serai, masuk garam. bila bahan tumis ni dah kering baru campakkan asam keping. tutup api. 
kaler die tu macam sambal belacan kan.


3. pilih ikan yanG sama saiz dengan dulang oven tu. :p. kalau rajen boleh alaskan dengan daun pisang. aku tak tahu mane nak cari daun pisang saat itu :p

4. lumur tumisan kat seluruh ikan. kelar 3 or 4 kat bahagian badan ikan, sumbat sekali dalam perut ikan banyak-banyak. 

5. bakar dalam oven dengan suhu 200 darjah celcius selama 30 minit. yang ni ikut pada korang punya lidah. aku suke kalau ikan bakar ni tak kering sangat. basah-basah gitu. juicy ngat. :p



siap!. terus snap. lari laju-laju nak bersiap pegi kerja pulak..
korang patut cuba untuk menu makan tengahari nanti k............ wassalam~


zoom sikit. hehee sempat lagi~

No comments :