Tuesday, June 4, 2013

TIPS : BELI KERETA PROTON SAGA 1.3 FLX EXECUTIVE PART 2

entry tanpa gambar

hye...

lame dah nak sharing pasal beli kereta ni SECARA SERIUS hurup besar disitu..haha sebelum ni aku ade share sikit kat entry ni....


KERETA PERTAMA BUKAN IDAMAN PON..


dah masuk bulan ke-3 aku pakai kereta Proton ni..meh aku share sikit pegalaman aku dari mula sampai la sekarang ni..hehee

biasanya la kan...tak tahu la kalau korang..pada aku, orang yang nak beli kereta ni sudah bersedia dari segi mental dan duit poket..yela kalau takde duit masakan dapat membeli sebijik kereta ye tak..dan kerja yang stabil..juga gaji yang mengancam..gituu..

aku start bersedia nak beli kereta baru ni bulan 12/2012..aku suarakan keinginan aku ni dekat abah la opkos..kemudian abah pulak mintak slip gaji aku...aku pon keja hampir 4 tahun kan..so, aku dah bersedia..YAKIN!! hehe

bagus sebenarnya kita bebincang dengan orang lebih berpegalaman ni.. sebab dari gaji bersih aku tu abah tolong tolakkan duit:

1) sewa rumah
2) belanja rumah (makan minum air api etc etc)
3) belanja diri sendiri
4) bil tepon 
5) PTPTN
6) mintak kereta (kereta lama)

kemudian abah tolakkan bajet berapa kene tolak untuk kereta . contoh :

anggaran duit kereta bulanan
anggaran duit insurans dan roadtax setahun 
maintanance (service )

untuk aku yang memang zero dalam bab beli kereta ni..aku banyak tanya pendapat dekat Forum..mane-mane forum yang berkaitan dengan kereta aku tanya..sebab lagi bayak input yang kita dapat lagi bagus dan sangat berguna nanti tak la kita buta sangat pasal kereta ni..hehe..nak-nak aku beli kereta baru fresh dari kilang..mihmihmih

lepas selesai perbincangan..baru la abah bawak aku pergi kedai PROTON dekat kulai besar..dekat je dgn rumah. senang sikit.

alhamdulillah layanan sangat puas hati..step by step salesman bagi terang..sebelum sampai dekat proton tu, aku kat opis dah ready dengan soalan-soalan yang bebuku-buku..haha..yela aku kan zero...elak kene tipu je..konon laa...mane ade PROTON menipu ken..

see, orang yang zero tanye..tah pape je aku mase tu...yang penting memang banyak la aku tanye..xpe, kite tanyeeeeee jeeee ape yang berbuke dalam kepala otak kita ni...at least, puas hatiii sangat! hehe

lepas soal siasat dan bedah siasat atas kereta saga tersebut kami pon berbincang balik dengan slow..sebab penat..salesman siap lap penuh jantan merembes-rembes dek melayan aku punya soalan macam jawab pekse SPA katenye..tapi dorang sporting...atau terpakse??..haha

aku jugak mintak salesman tu kirakan anggaan bajet aku yang bulanan aku hanya mahu RM 500.00 sahaja...so, salesman tu pon keluarkan la jadual bayaran...untuk 5 tahun, 7 tahun dan 9 tahun..

oleh sebab kerakusan aku mase tu nak sangat amek yang full spec, aku pon suruh die kirakan untuk full loan...berbekalkan diploma. hehe beli kereta pakai sijil diploma ok..sebab nak buat full loan. aku pon tak paham apa perkaitannya...lupe sudah.

abes je perbincangan, kami sepakat la untuk ikat perjanjian selama 9 tahun. ada sebab kenapa aku ikat 9 tahun..ade untung ade rugi ade baik ade buruk..kita kene yakin dengan keputusan yang kita buat...sepanjang perbincangan harusla banyak berselawat moga urusan kita di mudahkan dan yang penting diberkati...

alhamdulillah sepanjang proses aku beli kereta ni ...mudah dan smooth..hehe..aku ikat 9 tahun sebab aku nak sehidup semati pakai hok tu je..aku ni pulak jenis setia..ceewah...lagipon bayaran bulalan lebih rendah..

kalau ikutkan nak amek 7 tahun, tapi bajet tak mengizin kan pulak untuk bayar bulan-bulan tu..bajet aku kan tadi RM 500.00 maximum..padahal kalau 7 tahun cuma RM 517.00 sahaja..tapi RM 17.00 tu tak dalam bajet aku..hahaaa

segala urusan dokumen semua aku dah bagi dan dimudahkan sangat-sangat walaupon ade kelam kabut sikit..hehe..apa yang kita perlu beri untuk urusan loan (Bank) ialah :

1) kad pengenalan
2) lesen memandu 
3) sijil diploma
4) slip gaji 3 bulan 
5) penyata KWSP
6) surat pengesahan kerja
7) dokumen penjamin - jika perlu (slip gaji/penyata bank 3 bulan penjamin)


oh ya, lupa nak bagitahu..mase aku beli SAGA FLX 1.3 Executive ni, salesman tak mintak deposit, sebab kita buat full loan kan..tapi, lepas tu HQ PROTON keluarkan arahan untuk mintak deposit RM 3,000.00 dekat semua branch-branch Proton untuk saga flx executive sahaja..kalau standart tak perlu...jadi secara tak langsung aku tak buat full loan. sebab perlu keluarkan deposit ye dok?

alhamdulillah, simpanan aku yang memang bertujuan untuk beli kereta dah sangat mencukupi...jadi tiada masalah dalam pembayaran deposit tersebut...aku nasihat kan kawan-kawan yang nak beli kereta ni, kene betul-betul bersedia..akaun simpanan yang perlu lebih dari cukup...aku nasihat kan diri aku supaya, 'jangan ada duit cukup-cukup'...sangat bahaya...sebab kereta memerlukan pelaburan yang besar. abah aku kata, selalu orang-orang yang ade kereta ni sangkut bila nak bayar roadtax dan insurans..insyallah aku pegang kata-kata abah supaya aku tak jadi orang-orang yang dimaksudkan...

ok, aku share sampai sini dulu....part yang akan datang aku nak share pulak pengalaman aku buat loan kat Bank Islam dan Public Bank Islamic..eh kenape ade 2 bank pulak?...tungguuuu part seterusnya...


6 comments :

agasshi zell said...

salam cik azi, kirenye nk beli saga 1.3 flx exec ni kne ready rm3000 la if gune full loan?knape ye?

Unknown said...

ptptn kn ad?hehe

nazz_rnazz said...

alhamdullilH 2 tHun pkai saga 1.3 flx exec auto still elok lg.enjin smooth lg.condition tip top lg.tp negatif ek kawan ckp 1000 kereta proton kuar 999 tu prob.ni lah mentality rakyat malaysia.

Unknown said...

Tips Membeli Kereta
http://lemangpanas90.blogspot.com/2015/08/tips-membeli-kereta.html

zakiah said...

Awak ni kelakar.. saya suke.. apapun thanks info..

zakiah said...

Awak ni kelakar.. saya suke.. apapun thanks info..