Monday, March 4, 2013

Kereta Pertama bukan Idaman pon...

woot--woot....

minggu ni dengan senang hati sangatt...

petame, dokumen untuk pembelian kerete dah setel submit. tinggal tunggu DILULUSKAN sahaja...

semoga Allah permudahkan segala urusan aku. petame kali ambil keputusan yang sangat drastik ni!

dah hope keputusan yang aku buat ni terbaik untuk diri sendiri dan juga semua orang terutama keluarga..yea~


memandangkan ini adalah kereta pertama aku atau pun dengan erti kata lain, harta pertama aku..hikhikkkk
aku sangat-sangat-sangat cerewet...yesZ kereta ni bukan murah seposen dua...ribu-ribu ooww ekceli puluh ribu hokey...


dan memandangkan jugakkkk aku ni memang nak sangat beli kereta baru bau kedai plastik siap bagai... alhamdulillah hampir tercapai disitu ye..hwehweehweew...*apasal aku jadik gedik sangat ni..mmzz

ok, back to the story pasal kereta.

asalnye la kan aku nak beli myvi...opkos myvi adalah pilihan pertama aku idaman kelbu gituuu dan perodua adalah pilihan pertama mase aku plan nak beli kerete awal-awal dulu.....yes! aku memang sokong kereta tempatan. malaysiaku gemilang..produk mesia terbaikkkkk...*clap~*sedapkan hati bile tak DAPAT peygang tagline das auto T___T.


ok, bile aku pikir punye pikir punye berangan... kite ni beli kereta untuk jangka masa panjang dop? aku ni pulak jenis setia nak pakai lama macam lappy..erk?kang besok nak pindah rumah ke hal-hal emergency lain. dengan barang yang melambak-lambak.... bile pandang bonet myvi sayu pulak hati aku masetu, timbul pulak penyesalan...oleh kerana aku tak mahu timbol penyesalan dikendian hari, maka aku letak je kereta idaman aku tu dalam lemari...mmm T__T....


jadi setelah mendapat khidmat nasehat keluarga terutama ibu aku, aku pon memilih untuk ambil Saga flx.  executive-full spec yang penting....*nada belagak sambel main mate kiri kanan...wakakaa..eh takde la, penuh rendah diri ni...saga je bukan preve pooonnnnn...apesal kau nak belagak azi??...


sepanjang aku survey pasal saga ni, dan member aku pon ramai yang kerja kat proton, ok la selain penjimatan minyak yang utama, ianya dilengkapi dengan ABS, EBD & CVT...gile tak hot??








macam-macam perasaan mase aku berunding beborak dan bertanye segala macam persoalan kat saleman proton ni.. ye la ini adalah kali pertama dalam hidup aku mengorban duit gaji, segala penat lelah menabung..konon-nye hehee..

soalan aku lebih berbaur kejakunan yang melampaui batasan dan boleh membuatkan saleman tersebut terkencing darah depan aku...well, as a saleman kene la sabar sengan kerenah kastemer serupa aku kan...

kecohnye macam nak beli kapal selam harga juta-juta....wakakaaa..walhal puluh ribu je poonnn....aku memang kecah la...tah perangai mane terlekat kat aku ni...wee~


tapi sebagai seorang pembeli yang petame kali beli, petame kali datang ke showroom like me, wajibul jakun dan bertanye dan bertanya ape sahajaaaaaa..sebagai contoh.


1) ape beza executive dengan standard? 
2) apesal kereta itu (sambil menunding pada saga flx standard) 'tombol' pintu die kaler itam?
3) eh kenape yang standard ni xde usb port?erk?
4) tolong kirakan roadtax & insurans untuk tahun petama..
5) sebenarnya mane satu yang terbaik...downpayment atau full loan?
6) bateri ape ek ni? means bateri kering ke?
7) rim die pakai besi ape? erk?
8) tayar die bunga berape?
9) kaler putih ni cepat buruk ker?
10) no. plat pilih sendiri ke? @__@! kalau nak 3 angka bape ringgit? lol.
11) MT ke CVT ok?
12) xde ape-ape diskaun ke baucer ke?
13) tinted bape percent? ade dapat baucer tinted?
14) tinggi die sama macam pesona tak?
15) lampu sportlight kaler ape?
16) 17) 18).........200) bla...bla blaaaaa....

lepastu balik rumah baru teringat lain-lain soklan yang belom tanye...

cepat-cepat e-mail saleman tadi..

1) insurans kereta pakai apa?
2) tayar spare ade angin?
3) dapat free smart tag?
4) minyak isi penug x nanti mase amek?

soalan kadang-kadang mintak penampar, macam la b4 ni tak pernah pakai kereta kan azi...walhal kereta pinjam bapak kau, ianya kereta juga bukan?mmm....


hahaha....ok sekian..thumbs up pade si jakun! 








2 comments :

ezy.fia said...

tahniah azi.. tahniah2!!
saye ni nk beli kete pon xmmpu lg. sobs

azi nur said...

tengkiu...hope semuanya dipermudahkan :)