Friday, March 22, 2013

RESEPI : JEMPUT-JEMPUT REDAH JE...

hye hye salam jumaat penuh berkat..semoga hari-hari aku dan hari-hari seluruh umat islam berjalan dengan indah dan wangiiii...

ok, aku lameeeeeee sangat tak bersilat kat dapur. jujur ni. semalam tetibeeeeeee je nak makan jemput-jemput kentang ikan bilis..oiiii lame gila tak buat. selalu kepci la, kenny la, peri-peri la...western sangat kan tokak...so, apelah salahnye merajenkan diri melayan tekak tetibe mintak jemput-jemput kann...

pastu ade hati nak share resepi yang korang pon boleh buat pejam mateee....orang-orang macam haku ni sume nak kene sukat, nak kene timbang, nak kene sudu..erk.



bahan yang di perlukan :

5 senduk tepung gandum (senduk air je..)
1 biji telor
secubit garam (ikut tahap kemasinan korang)
sebiji kentang
*segengam ikan bilis  (ikut tahap kegilaan korang pada ikan bilis. aku memang gile ikan bilis)
1 1/2 cawan air (ikut tahap kepekatan / kecairan u olz)

*macam mane eja, segengam ke segamgam ke segangnam...erk..

cara-cara :

bancuh tepung + telor + garam + air sampai mendapat kepekatan elok. kalau cair sangat kang jadi lempeng payah jugak. dah kene tukar name resepi...amboii..






masukan kentang yang di potong dadu... dadu sangat u olzz tah pape je bentuk yang terhasil tu..haha



lepastu masukan ikan bilis yang siap di basuh.. kalau ikot resepi mami aku, ikan bilis tu di goreng dulu baru rangup. dek kerana derhaka dengan resepi turun temurun, aku hantam masuk je terus. time ni tahap kemalasan sebijik tengiling. wakaka








lepastu bancuh sebati, bancuh atau gaul? atau godak?entoh asal dah sebati ok tu.. 








lepastu panaskan minyak dalam kuali......











bab kuali dan dapur ni......haiyoooo time ni la dapur aku apinya tak idop-idopppp........mmmmmm tensen dah aku mase ni.. rase nak letak je tepung tu dalam icebox....malasss malasssss......







selang setengah jam lepastu dapat lah idea goreng dalam rice cooker...ape ade halllllll.......





aku dulu kat hostel memang bakat memasak dalam rice cooker ape, mcm mane aku boleh lupe dengan bakat semula jadi aku tuuuu....meheheeee




sooo, tadaaaaaa







gini la cara hidup di perantauan...kalau mami dedi ade, idokla aku tergamak nak buat cengini kannn.... asal boleh je la...janji jadik ye takkk... 


yang bagusnye pakai rice cooker ni, kite toksah risau toksah nak jage sangat. sebab kompom tak akan hangus punyo..sesuai benar untuk si pemalas macam aku ni...wakaka





see...tembam gebus sangat....





akhirnyaaaaa...termakbul jugak tekak den nak makan jemput-jemput kentang ikan bilis ni..setelah mengaharungi macam-macam dugaann...poyo sangat statement...haha




ok, selamat mencobe.... :)












1 comment :

Cik Ezy said...

segenggam bru btol.. ekeke


amboi kemaen hebakkk msk dlm periuk nasik..
haha