Monday, July 8, 2013

BRAKE DRUM : CLEANING #2

salam,

ok, hari ni dah masuk hari ke 6 aku tukar brake drum proton saga flx. sepanjang tempoh 6 hari tu, ade problem kembali. jengjengjeng. bunyi yang serupa cuma lebih lembut. aku rasa 2 hari lepas tukar, bunyi tu datang kembali. macam rindu pulak kan dengan bunyi tu, tu yang die datang melawat aku tu. haha T__T sedapkan hati kau la nakk..

ok, hari ni isnin 8/07/2013, jam 8.40 pagi tanpa sebarang appoitment, aku terjah pusat service yang hari tu aku pergi *boleh rujuk entry lepas. tak la terjah pon. datang dengan kesopanan kau. kereta pon tak banyak.

jumpa dengan Mr. Tan. well, memang die la selalu yang menyambut cust. ikuti perbualan kami :

"hello, mr. tan, last week i came here for replace my brake drum. then, after few days, the sound knocking came again. "

"ooh?.. betul kahh??" -panik+tekejut+mate terbeliak *firasat aku die tak pecaya laaaa

"yup, totally sure."

lepastu die panggil budak 4men datang test drive dengan aku. dalam kereta dengan mr. ape tah aku tak perasan name die. test-laju-slow-brake-emergencybrake.

ternyata kata-kata ku bukan nista. T_T

so, mr. apa tah tu name jumpe dengan mr. tan untuk confirm memang ade bunyi. lepastu ape lagi dorang borak. aku pon tak paham. cube untuk paham ape problem. bahasa mekenik mungkin. :p

kemudian aku pon aku tanya la :


"so...........?"

"yup, brake durm. but, i have to check first. lately, cust. xda complain lagi pasal brake durm. mereka cuma tukar sekali sahaja."

"so, myb i one in a thousand?or million?.hehe"

lepastu dorang cek. aku pon duduk la dalam bilik air-cond. bace majalah pon tak selera. risau kan keadaan kereta ku. so, aku ngendap je dari dalam bilik tu. aku nampak la dorang buat kerja. sampai 3 orang tengok. haha. lepastu bukak tayar belakang. nampak la dorang keluarkan bende tu lepastu sapu, gosok, spray angin kot. lepastu pasang balik. lepastu dorang test drive sorang. lepastu baru aku pulak naik sama.

so far, memang tak da bunyi. aku diberitahu, brake drum tu kotor dan terlalu ketat mase pasang kali pertama dulu 2/07/2013. 

mr. tan cakap try dulu bawak tengok macam mana. T_T . insyallah bende ni tak berlaku lagi. sebelum aku balik tu, aku ade borak la macam biasa

aku sempat la cerita, aku ade tanya kat kedai proton aku beli kereta ni. aku cerita pasal brake drum aku bunyi lagi. lepastu orang kedai proton tu cakap. "cuba tanya SC yang awak pergi tu pakai barang original atau tak?". 


mr. tan pon terkejut la. kenapa pulak die nak pakai barang bukan original. die siap tanya aku dekat mana, nama orang yang cakap macam tu (salesman), blaablablaa. lepastu die explain kat aku. jangan risau-kita pakai barang original-ini sikit je problem-bla bla blaaa. 

aku rasa die nak siasat kot. hehe. lantak la. yang penting bende ni dah setel. hopefully sangat takde dah problem!!!!

kepala aku pon neng-neng-nong-neng dah ni...emm



1 comment :

shameel Iskandar said...

kadang kita kena bawa kawan2 yg pakar, sebab byk workshop cakap brg original tapi sebenarnya tidak. Saya sendiri pernah tertipu dulu