Tuesday, December 17, 2013

MEMORI : TAMING SARI, MELAKA 2008

hai,


sekarang ni penat jugak nak memerah kepale hotak untuk cari idea apekebende nak di update kat blog. sampai satu tahap aku rasakan kepala otak aku tersangat sempit. ehehe. memandangkan tahun ni aku aktif balik sebagai blogger :p maka penyampaian tu harus la berisi sikit. Mila pesan kat aku jangan berhenti menulis. sebab nak jadi bahan die di mase lapangkan. so, aku semangat la sikit nak menulis.


kebetulan semalam sesaje nak tengok gambar lama-lama dalam hardisk. dari tahun 2007-2013 punya gambar. memang penuh gambar je la dalam hardisk haku tu. mohon tak diserang virus je. kalau diserang maka hilanglah memori hidup ku. ecehcecehh!


so, sebelum hilang adalah lebih baik, aku share aje kat sini. maklomla aku suke menatap cerita-cerita yang aku tulis dalam blog ni. tu pasal ayat macam bagus je lately. takde nak geli-geli :p


kalau korang nak tahu, Menara Taming Sari ni terletak di Melaka Bandaraya Bersejarah. dulu aku study kat Melaka. so, bukan aku la kalau tidak mencube bende baru lagi hebat yang hado kat Melaka tu. aku memang kaki jalan. ehehe. masa pertama kali aku naik Menara Taming Sari pada tahun 2008. mase tu yang aku ingat belom lagi launching. akak-akak abang-abang yang jaga kaunter tu pon cakap bende ni belom resmi lagi oleh menteri melaka etc. bende belom diresmikan uolz, hakak dah naik. ehehe. bende 5 tahun lepas terasa macam semalam je naik dengan kak yam. nanti aku tepek gambar kak yam. mak yam. mak hayam. hahahaha mampos aku kalau kak yam bace!


sekarang harga tiket RM20.00 untuk dewasa dan RM10.00 untuk kanak-kanak. kalau student dapat diskaun. tak silap aku, dulu harga tiket kiteorang dalam RM10.00 ke 15.00 ek aku tak ingat. yang penting bukan RM20.00. studentkan mase tu harap duit PT je kowt. duit PT weih buat bayar tiket naik Menara TS. haha. untuk harga tiket boleh rujuk di sini http://menaratamingsari.com/our-attraction/




inilah rupanya. dalam bulatan tu la tempat kita duduk. lepastu ia akan behenti di ketinggian 80 meter dan berpusing 360 darjah. gigil tak gigil pale lutut ko. aku gayat tempat cetek je. tempat tinggi aku tak gayat pfftt :p. 


ketinggian Menara ini 110 meter. dari ketinggian 80 meter itu kita dapat melihat sejauh 5km. eh yeke?, ye betul. antara tempat yang  kita boleh nampak ialah St Paul’s Hill, Independence Memorial Building, Samudera Museum and the ship, Flor De La Mar, Malacca River, Dataran Pahlawan, Pulau Selat Mosque, Pulau Besar and the Straits of Malacca dalam tempoh masa 7 minit. lepas 7 minit kat atas tu baru turun. sekali naik tu 66 penumpang sahaja. kita duduk  secara membulat. sape berani boleh la berdiri sambil selfie. hehe.


kenape pula namenye Menara Taming Sari? sebab ce tengok, kan ke rupa Keris Taming Sari tu. keris terpanjang abad ini. :p. satu lagi info, keris ni kan. eh keris pulok dah. pembinaan Menara ni menelan kos RM24 juta menggunakan teknologi Switzerland

kalau uolz berkunjung ke Melaka, harusla naik Menara Taming Sari ni baru la lengkap percutian u olz ke Melaka. macam dah pergi semua tempat tu padahal tengok dari atas je. :). waktu operasi bermula dari jam 10 pagi hingga 10 malam. kalau naik waktu malam mesti lagi gigil pale lutut ek. plus malam bukan nampak ape pon. tengok siang-siang la baru nampak. waktu matahari terbenam ke, mesti rooooomennntikkkk! terlupe sekejap pasal gayat. lol :)

sumber gambar : google


ni gambar dari camera henpon aku jaman 2008 dulu tuuuu. 


pandai juge aku snap ye pade tahun tersebut. :p





sekarang tempat-tempat ni dah lawa kot. dah jadi tempat tumpuan dari atas kan harusla cun melecun. gambar yang aku snap ni pon zoom. tu pasal macam pecah-pecah sikit. 


kak yam 2008!! hihiiiiii mahal gamba ni... 


kalau korang nak tengok gambar era baru 2013 boleh cari kat google. last week cek Nab dengan abah baru bejalan kat Melaka sempat juge naik Menara ni. *Melaka memang tempat fav. abah*. nanti aku update gambar dari camera abah. :)


No comments :