Tuesday, April 15, 2014

CARA MENGGORENG CUCUR UDANG.

hai, hello..


aku memang penggemar cucur. orang johor panggil jempot-jempot. tapi kalau cucur udang yang jual kat pasar terutamanya, banyak sangat letak togeh dengan daun kucai. i tak suka ok.


satu hari tu ibu aku nak buat cucur udang. pestime ni ibu aku buat. :)) aku memula curious gak la cemana dorang boleh buat cucur udang beso kedabak tu. bulat pulak tu. lembut. udang terletak je kat tengah. plus nyumm nyumm!.



cengginila buatnye. pakai senduk. ibu aku tahu pon sebab tengok orang buat kat pasar. kahkahkah. tu yang ibu aku try buat kat ghumahh. adunan tepung cucur ni senang je macam buat jemput-jemput tu tapi letak mauripan setengah paket. tunggu dalam sejam bagi die naik. barulah mulakan aktiviti seperti gambar di atas dan di bawah ni. hehe



sampai benkong senduk ibu aku dikerjakan. haha. dalam adunan tepung tu aku cuma potongkan bawang besar je. taknak letak togeh. if uolz nak letak jugak gaul je sekali. gituww. 



goreng dalam minyak yang banyak. make sure minyak tu betul-betul panas menggelegak. nak goreng ni agak mencabar sikit la. minyak terpercik terpercik kene tangan uolz. penyebabnye adalah udang. hahaaa



 bila udang tu dah bertukar warna keemasan, baru senyap. 


bab ni paling rumit ar. kalau tengok kat pasar orang dah propesional kott, goyang-goyang je senduk tu dah senang cucur tu nak longkah/keluar dari senduk tu. oleh sebab tak propesional maka kene la korek sikit pakai sudip. ekceli aku try dengan chopstick, sudu, garfu, pisau makan segala benda aku try hihiii. kalau nak senang senduk tu ko panaskan sekali dengan minyak. baru senang kot. ce try!. 

rajin-rajin menggolek cucur ni depan belakang. bagi masak samarata. 


siap!!! nampak tak dalam cucur ni macam bersarang? maknenye cucur ku menjadi!. yihiiii... 



udang masak tak lama. sejenis seafood ni tak payah masak lelame. nanti terover cook jadi liat cemtu.

 z


di cicah bersama sos. 
cara buat sos paling mudah dan senang abad ini!!. letak sos cili apa-apa brand kemudian letak air panas dan sedikit gula!. mudah ke idok?. :p 


selamat mencuba!




1 comment :

Unknown said...

Wah! Comel je cucur dgn udg dtgah.. yummy!! :)