Monday, November 25, 2013

CONFIRM JOHOR CUTI JUMAAT SABTU

hai,

cerite basi dah ni..mulai Januari 2014 cuti hujung minggu Negeri Johor akan bermula hari Jumat dan Sabtu. bukan lagi hari Sabtu dan Ahad. untuk mereka yang tak tahu Johor pernah bercuti hujung minggu pada hari Jumaat dan sabtu iaitu pada sebelum tahun 1994. jadi kiranya sultan nak kita rakyat Johor balik semula ke zaman tersebut.




“Pada masa kini, kita dapat perhatikan golongan lelaki terkejar-kejar ke masjid untuk solat Jumaat pada waktu rehat yang singkat. Waktu khutbah pula sering dijadikan sebagai waktu berehat dan tidur. 



“Selepas selesai solat Jumaat pula, mereka bergegas bangun meninggalkan masjid sehingga ada yang tidak sempat menunggu imam selesai membaca doa. Kita sedia maklum, di Malaysia ini masih ada beberapa negeri yang mengamalkan cuti pada hari Jumaat malah Johor juga sudah mengamalkannya sebelum ini. 

“Oleh yang demikian, selepas menilai banyak pandangan, saya membuat keputusan muktamad supaya hari cuti mingguan Johor ditukar kepada hari Jumaat dan Sabtu berkuatkuasa 1 Januari 2014,” titah baginda sempena Istiadat Ulang Tahun Hari Keputeraan Sultan Johor Ke-55, di Dewan Jubli Sultan Ibrahim, di sini semalam.




kalau ikut pada kimianya, memang sesuai cuti ini di buat pada hari Jumaat dan Sabtu. tidak lagi tergesa-gesa nak ambil anak balik sekolah lantas segera ke masjid. budak sekolah balik jam 12.00 tengahari kan. nampak tak die punya kelam kabut tu?. aku sekolah dulu selalu no berperang dengan driver bas sekolah. sebab selalu no kene tinggal. pasal aku terhegeh-hegeh (pengawaskannnn macam-macam kene buat!). yang bebudak lelaki semua nak ngejar masa untuk balik rumah, mandi, makan segera ke masjid. ayoyo! adik aku jugak selalu kene panah petir dari mulut ibu ku kerana die mandi kene 1 jam. bile tak dapat mandi 1 jam, mood ke masjid tu tak ade. budak-budak kann. maka itu la dapatnya, panahan halilintar tepat ke muka. so, aku tak nak la benda ni jadi pada adik-adik orang lain. Jumaat tu macam relax la sikit. ko nak mandi lepas subuh sampai pukul 12 pon takpe kompom tak kene halilintar. paling teruk pon kene jotos kepala sebab bil air ingat kau bayo leeee!


maka dengan ini saya berasa gembira kerana Johor dan Ganu akan cuti secara bersama. *tetibe. bukan sahaja Ganu, malah Kelantan jugak.


aku tahu rakyattttt johor ramai yang tak pueh hati. bukan sahaja rakyat johor ye. malah rakyat perantau dari melako, somban, kota kinabalu...amboi jauhnye* yang merantau dan bekerja di Johor pasti enggak suka. tu lantak dorang la. boleh la siap sedia mohon transfer ke negeri lain. hehehee *ore kelate memang ramai gile kat tempat aku tu...aku dah hapal satu album dikir barat dorang. hahahahaaadoiii


so, kepada pekerja gomen, tiada lagi rehat panjang di hari Jumaat! wakakakakakaka.


TAPIIIIIIIII


tapi banyak jugak syarikat swasta tak ngikot cuti hari Jumaat sabtu. pasal kebanyakan kampeni dorang ade link dengan singapore. so............secara tidak langsuir berkain kapan, haku pon tak cuti Jumaat. keje macam biasa. cuti totap sabtu ahad. maka aku senang hati dapatlah nonton citer tamil, Nona, Bella, hindustan *gilo tivi pompuan ni. so, bos kate sabtu ahad cuti macam biasa. kalau ahad keje pon tiada gunanya sebab supplier bukan bukak kedai/kilang dorang pon...dorang tetap jugak cuti sabtu ahad!


so, sape yang suke nooooo membangkang memberontak merusuhh *tetibe* bawak-bawak la istipar...! bak kate ibu aku, apo yang susoh benooooooo......pikio susohh....susohhhla dapat eihh....


haha.




1 comment :

Unknown said...

kita yang perempuan ni maybe tak terasa kot sebab kita tak p solat jumaat,,hee,,