Tuesday, November 28, 2017

Selepas 5 tahun air cond kereta berbau kurang enak.

Helloo..


masa aku dapat tahu kene service air cond. i is terkejut whyy la kena service air cond bagai.. haha gile nobs aku ni. yang jadi aku cuak kan kan kan... ceritanya bermula begini..


satu hari, aku pergi Giant Plentong nak pergi tukar cermin mata.
lepastu masuk je kereta-start-bukak tingkap-on aircond!. sekali berasapp.. macam asal vape tu ekekeke.
aku pon gigil la pale lutut ingat gas beracun ke jadah harom pikir camtu. siap bukak tingkap luas-luas-luas takot aku mati lemas ke ape ke kan haha!
pastu bau air cond busuk yakmat minzalik die punya busuk. ambi pure pon takleh lawan die punya bau.
aku pon langsung terus ke rumah mokde. halo-halo pokde la gelabah macam ape. aku pikir kereta nak meletup dah. cepat-cepat keluar dari kereta sepantas kilat bhahahaha.


pastu pokde cek air cond punya compressor semua molek je. nak kata tak sejuk.. sejuk.. nak kate berbunyi takde pulak.


so, pokde kate hah pakai je la sampai takde rasa sejup. boleh gitu haha~


selepas empat hari berlalu. baru semalam air cond aku rasa tak sejuk langsuir. aku pon terus google la sebab kenapa mengapa bagaimana apa yang perlu aku lakukan..


cembiasa, google memang banyak la membantu. ade orang cakap air-cond ni kalau rosak banyakkkla kena pakai duit. aku ni cam tak sedap hati memang takot gilerr kalau rosak. tengok harga cooling coil pon dekat pat ratus mati gueh!.


kereta ni kalau dah lebih 5 tahun yang memang ko tak pernah cuci cooling coil  memang keluarla bau yang tak sedap macam bau kepam tu.. sebabnya banyak dah habuk-sampahsarap-lipas yang membuatkan ia tersumbat. nak cakap dalam istilah mekanikal idokla geti.. kite cakap bahasa dapor je la..



aku pon dok servey la mane kedai yang helok yang bukan tah-ape-ape. aku risau duit banyak keluar. tu pertama. aku risau kena tipu. tu kedua.


warranty kereta aku lama dah mati maklomla da dekat 5 tahun dah aku pakai. sekejap je masa berlalu kan. so, aku memang tak service kat Proton dah. aku bantai service kat luar. major service memang tak pernah buat lagi. ni dah 80 ribu KM kene tukar timing belt pulak. bapak banyak ni pakai duit jib..


ni aku tengah ikhtiar nak servce dekat mana.
ade yang suggest cuci sendiri cooling coil tu.
aku risau cuci sendiri tak bersih ekekeke daser pemalas.
aku tengok tutorial nak bersihkan cooling coil tu agak menguji keimanan betul.
sudahnye pergi jela kedai. averange dalam RM 300 camtu.
aku harap-harap la takde ape yang rosak ke bocor ke.
kalau tak.

mati gue.

No comments :