Sunday, February 5, 2012

T.E.R.U.J.A


aku teruja?

teruja sampai bisu .
teruja sampai mati akal .
teruja sampai mata buntang .
teruja sampai kaki krem .
teruja sampai boleh dengar detak jantung sendiri .
teruja sampai tak dapat dibendung mata air .
teruja teruja teruja . . . 


abes teruja,

persoalan demi persoalan dalam persoalan ade lagi soalnya . .
bukan satu soal, dua mungkin membawa kepada 6 atau 7 soal
jawapan selepas soal dalam soal . . .
jawapan mungkin tidak atau menidakKan ,
jawapan menolak atau berusaha untuk menolakKan ,
jawapan melepas atau cuba melepasKan . . .
jawapan bohong selepas membenarKan . . .
jawapan padam selepas menerangiKan . . . .


gundah dalam resah , namun tetap dalam teruja 
masih teruja walau akal sudah hidup semula namun jantung masih berdetak , makin laju dan laju
aku menaip dalam detak jantung yang maha hebat - sungguh
sehingga terkeluar isi dalam jantung - bohong 



amaigaad..



sampai tua pun teruja aku tak akan pernah habis
sampai tua tetap teruja, 
sehingga cicit aku mengandung anak,


teruja teruja teruja 
entah apa yang aku teruja kan 
entah apa yang aku sampaikan 

yang jujur, aku benar teruja 
yang jelas, aku benar teruja
yang indah aku teruja, yang teruja akan tetap menjadi indah . . kan?





No comments :