Friday, January 30, 2015

CHAR KUEY TEOW!.

Hai salam jumaat barakah..

Dulu aku tak reti makan Char kuey Teow. Sebab ibu tak pernah ajar makan Char kuey Teow. Jadi patutkah di salahkan ibu yang mengandung? Hehee


Seumur hidup aku ni belum pernah lagi aku nampak ibu goreng Char kuey Teow, mee sanggul, spegoti etc. Balik balik mee kuning, bihun, mee kuning, bihun. Syukurlah azi. Bihun goreng ibu aku adalah yang paling terbaikkk sekali tau. Takde sape lagi mampu nak kalahkan ibu aku. Abah kalau ade meeting jemaah mesjid ke, kumpulan kompang, krt, marhaban sekalipun, mesti bihun goreng ibu aku jugak menjadi pilihan menu. Sekarang ibu dah tak boleh nak masak bihun. Sebab baru lepas operate kan haritu. Nampak gayanya lama lagi la aku nak merasa air tangan ibu. But, femlyku no worries ok. Segala ilmu menggoreng bihun telah turun kat aku. Dah macam saka pulak. :p


Baru-baru ni aku telah terminat dengan Char kuey Teow kawah. Yang hanya terdapat di pasar-pasar malam, pasar tani. Kaler Char kuey Teow hitem dan sedap terangkat. Aku suka yang kering-kering makan pula bersama jeruk lado! Pergh nyegat bak hang. Kalau kat kampung, aku terpaling suka Char kuey Teow haji mahmadi. Oii terlalu sedap. Kalau ain dengan aku sama selera, suka yang kerak-kerak bawah tu. Request lagi kuah jeruk lado tu.. sedap die jangan cakap la. Bisu 24 hari. Terlalu sedap. Hehe.


Kalau kat JB ni aku belum jumpe yang sedap. Pasar malam taman daya pun kureng, pasar malam desa harmoni pun kureng..semua kureng.


Semalam aku berhajat nak goreng je sendiri Char kuey Teow. Terel tak terel tolak tepi. Buat-buat geti je. Aku syak rencah same je macam masak bihun Cuma letak kicap je kot bagi kaler itam. Ngeee. Siap semua bahan mentah aku beli. kuey Teow sekilo. Mak dato di belinya sekilo nak di bagi makan satu taman ke ape. Sebab takde yang setengah kilo. Oleh sebab saiton berjaya berbisik berupa hasutan. Maka beli je la sekilo tu. Sawi dalam 5 kuntum. Fishcake, fishball. Lagi ape ya? Togeh tolonggg katakan tidak. Kucai pon cannot go. Kerang tak jumpa. Ahh belasah je ape yang ade. Dah terasa lengkap semua bahan. Yakin benor ni nak masak. Sampai rumah, mandi solat semua setel. Hosmet pon balik. Belum sempat bukak mulut nak cakap hari ni menu Char kuey Teow full love from china to mesia. Gitu tajuk menunya. Sekali hosmet aku laju je cakap die nak masak Char kuey Teow jugakk.. siap aku tengok bahan die beli semua lengkap. Dengan kuey Teow, sawi, togeh, udang daun sup, tomato. Kau rasa?? Menjerit aku katakan tidakkk... inikah yang dinamakan drama melayu?? Suratan atau kebetulan. Acaner taste aku dengan hosmet boleh same at the same time, same places?? God! Eh macam drama omputeh pulak.


Dengan kuey Teow sekilo aku tu. Hosmet aku punya lagi kuey Teow setengah kilo. Jadi total kuey Teow yang berada di dalam rumah adalah sekilo setengah!. Total ahli rumah ialah 2 ketul makhlok sahajor. Inilah akibatnya tiada pelantikan ketua rumah. Kesudah kuey Teow sekilo aku tu kiv dulu. Masak yang hosmet aku punya dulu. Sesak napas kalau ingat kejadian ni. Sawii tu sawiii tu cane boleh die beli sawi. Aku beli sawi. Ekehkehkeh. Makan sampai menangis ngenang kejadian petang tu. 


Patut aku dengan hosmet masuk contest telepaty. Confirm menang punya. Heheheee




Char kuey Teow kawah pasar malam taman daya.

Daun kucai pun aku tak suka tau. Kalau nampak kat pasar aku rasa sayur tu macam lalang. Tekak memang tak boleh terima langsung sayur kucai tu. Aku rasa pelik sangat rasa die. Pestime makan secara terpaksa sampai menitis air mata sebab nak jaga perasaan acik mase tu. Acik masak mee sanggul campur kucai. Kucainya mak datoo lagi banyak dari mee sanggol. Nistis air mata. Salu dengar orang makan nitis airlio. Aku pulak nitis air mata. Hehheehee



Char kuey Teow made by hosmet ku surainie bakri. Bakal berkahwin olz. Sobbssobbss. Su kalau masak, wajib ya ade sosej bagai. Gila sosej budak ni. Dalam esbok harus ada benda ni. Aku pulak kureng gemar sebenarnya benda sosej sosej ni. Tapi orang dah masak kita makan je la.. aku yang buang montot togeh tu. Sikit je aku siang. Lagi selambak tu aku simpan. Kehkehkehkeh. Bijak takkk. 


ha gitu makannya, semua kena asing!. Batang sawi, batang daun sup, batang daun bawang pon sama tergolong dalam kelompok togeh.


Aku sedor yang togeh tu penyedap dalam masakan berupa mee. Tapi aku sungguh sungguh tak boleh terima. Pernah paksa makan. Nitis air mata sampai jadi koteow basah. Kalau tergigit pon camtu, sanggup muntah. Kumur pakai colgate 2 kali. Macam hilang selera gitu. Korang kalau taknak aku abeskan bekal korang masaklah pape jenis lauk letak togeh. Aku tak mintak punya. :p



So guys, how u enjoy Char kuey Teow?? 



No comments :