Friday, November 6, 2015

UPDATE SIKIT AHH.. AXILLARY ABSCESS.

hai hello..

lama tak update dekat sebulan kot. aku baru naik kerja ni. dah 4 hari juga naik kerja sebenarnya. setelah cuti sakit 15 hari. dah nama pun mc maka sakitla ye. hee


19/10 yang lepas aku warded. sebabnya adalah abscess. hergg.. abscess siap warded engko. eh memula aku ingat bende ni tak bahaya pon. tapi rupanya sekejapan je merebak meletup-letup. dah tu kat bawah ketiak fulak. memanglah sukar nak berkaktiviti seperti orang normal. sakit gila nak matik bengkak nye lain. bisa nye lain. namun ku gagahkan juga pergi kelas. sebab test, quiz, presentation yang melambak-lambak. i is stress mase tu.


eh aku lom cerita pasa abscess. orang kampung panggil bisul lew. lame gak aku peram bisul ni. adelah dalam 3 tahun setengah hewhewhew. sampai masa membengkak la weii. T__T lepastu meletop, takur kuman merebak ke saluran lain. tah nape aku tak buang awal-awal lump tu ek. stress aku. sampai KJP Puteri, Johor terus kene warded. sebab dah pecah ken. tegahari tu jugak kene masuk dewan bedah. ewahh nampak macam serius jek.


well, untuk aku yang pestime warded,
pestime sakit gila nak matik,
pestime masuk dewan bedah,
pestime insert branula,
pestime totally pengsan masa opt.
hoii dasat perasaannye tu. tak sangke aku abscess je pon. huaaaa. lepasni takmo la peram sakit. T__T


lepas opt tu takla sakit. cuma lalok. nurse 5 6 kali kejut. i is hoiih dah siap ke. kenapa aku sedar ni..namo sedar.. getew. sebab aku takot opt lom beres tapi dah sedo. aku takot sakit T__T. haha


lepas keluar dari dewan bedah. di sorong sampai ke ward. sampai ke katil. ewah macam major opt je. minor je awakk. tapi gelabahnye aku macam haper. hoii gila tak gelabahhh. dengar OPERATE je pon aku nak pitam dah mase tu. aku ni siap berkali-kali tanya dokto. sakit ke idok. ngeee barulah aku seda aku ni takut sakit. hehehee. oh lupe nak kenalkan doc aku. Doc Kadir. antara doc general surgeon kat KPJ Puteri tu. eh tetibe malu pulak. tak terbayang cane doc ni belah membelah. haha. sebelum opt tu tak jumpe die pon. yang aku jumpe Doc Sulaiman-doc bius. dielah yang inser branula kat tangan ni hah. siap tegur aku nampak pucat sangat doc suruh aku jangan takut sebab minor surgery je. hekeleh aku ni bukan la tahu minor ke major tu kekdah die cane. yang aku tahu dan paham sangat aku nak kene opt sat g. muahahahhaa. gila tak nebes masuk dewan bedah tu. dengan kene sorong, kene alih, kene angkat. kene ambil HB kat betis otometik pam. tampal-tampal stiker kat dade tu. bhahahah stiker je. ntah ape name yang bulat-bulat tu. masukkan alat apetah dalam dress aku tu. ngee malu betul dah la bogel. harapkan baju dotdot tu je. :p sat g dengar pulak bunyi macam-macam mesin. sat g tak sedo. sesedo je dah setel. ngee



aku warded semalaman je. esok tengahri nye dah keluar. tu pun pasal insurans aku lambat ke spital yang lambat setel. stress aku. kalau tak pepagi dah get lost. doc bagi mc 15 hari. heppy bukan kepalang. hahaa


rupanya heppy tu sekejap je. sebab ape! sebab nak jaga luka opt ni bukanlah perkara mudah ye. hari isnin aku opt. hari selasa dah bleeding pasal aku tak geti diam. bhaaha. bawak kereta ko tau. kesana kemari. bahahaha. ok. selasa tu pergi buat dressing. sakit nak mampos i tell u. ke sebab aku sejenis yang tak tahan sakit? tapi seriusssss sakit!! aku nanges 4 hari. siap ngigau. hehehee. pulak tu ke dressing setiap 3 hari sekali. mana tak ngigau malam aku. sakit sesangat la. ni pon still kene dressing. hari ni baru berani buat sendiri. sebelum ni doc/nurse yang buat. oleh sebab aku tahan nak tunggu 2 3 hari sebab bau dah naik. busuk yang amat. maka aku cuci je sirik. ngeriiiiiiiiii!!


ngeri tengok luka sendiri. tak selera makan aku pasni haha. adik aku lagi jahat die pergi ambil gambar masa aku buat dressing haritu. sekali tengok mak aii. phobia i tell u!. ko bayangla belahan tu tak di jahit. adelah sepanjang jari telunjuk. dahlah tu jauh kedalam macam longkang. hadoii sakit perut aku!.


hari ni hari ke 19 still lagi kene dressing. sakit pon aku tahan kan jugaa. T__T. lama katenye nak baik. sebab nak tunggu daging naik kan. aku pasrah je la..lepasni dressing sendiri T__T

aku yang request nak dressing kat klinik luar je. tak koser ko nak betapa kat kpj ni. sesak napas hehehe
oleh sebab mc 15 hari. maka aku balik ah kampong. buat je kat klinik sana. dapat pulak Doc Siva die ex-student Doc Kadir. ha elok la jejak kasih. aku la yang jadi tukang sampai. bahahaha




sebenarnya tak sangka langsung nak opt hari yang sama. kononye nak checkup je la kan. kotla nak opt ke mintak hari esoknye. *sukahati* haaha. sekali nonhado. hari ni jugak ke opt. dah sesuai sangat satu sebab abscess tu dah meletup :p kedua sebab aku last makan 7 petang hari sebelum opt. opt jam 03.00 petang camtula. sejam opt tu. jam 04.00 petang camtu la lebih kurang baru aku di usung keluar. huuuu mase tu yang tunggu, ibu, abah, adik aku afiq, mokde. heee. parents aku lagi dari kampung bergegas ke JB. unexpected  betul nak opt tht day!. kemkabut semua. tak sempat gtau orang-orang kampung bahahaha. ok tak lawak.



antara juadah sempat aku hadam. oh tak!. ibu aku yang makan. sebab aku tak selera langsung. tak tahula nape. agak cemnila perasaan orang yang warded ken. dulu aku berangan nak dok spital. keji gila impian. sekali Allah bagi. nah setepek kena. insaf. tak mahu! dah insaf ni taknak mintak yang bukan-bukan!!

serik oii serik.

okla korang.. thanks reading this entry panjang berjelaa. heeee

No comments :