Friday, July 26, 2019

Hari Yang Mematangkan Diri.

hai!


sebelum korang terpikir untuk sambung belajar, korang mestila ade satu matlamat. kan?
let say matlamat korang :
1. nak naik pangkat, atau
2. nak upgrade diri sendiri

kalau tanya aku sendiri, aku memilih untuk meng-upgrade diri sendiri.

hidup kita mesti ada satu matlamat, sama macam belajar. the day korang register as part time student ni, korang dah pun selangkah untuk mengejar matlamat korang tu. cabaran jadi student part time ni tersangatlah banyak. korang pon tahu istiqomah tu susah kan. sama je macam jadi student part time ni. banyak perkara yang tak boleh dari boleh. dari segi pengorbanan ni korang jangan cakapla. tersangat banyak perkara yang korang kene korbankan. dari sekecil-kecil perkara ke sebesar alam. bukan setahun bukan dua tahun. paling singkat pon aku dengar 3 tahun. macam aku 5 tahun termasuk kes tukar course. nak cerita pasal pengorbanan dan ujian nak tuntut ilmu ni, memang banyak tersangat-sangat.

ni antara kenagan aku la. kene tulis jawapan aku kat white board! antara subjek FIN yang susah gila namati.


Tahun 2014 bermula semester pertama aku jadi student kat UiTM Shah Alam. hari pertama masuk kelas aku tak kenal sesape pon. memang readah je aku. oh ye. hari pertama tu aku menapak dari hotel sebelah tutti fruity (hotel budget je wak lupe aku name hotel tu. yang aku ingat aku duduk situ 3 hari 2 malam dan hotel ni sangatla tak best haha), naik jejantas, turun jejantas sampai pondok polis bantuan, aku tunggu kawan aku pickup. eh tetibe ade kawan. haha. tak maksud aku kawan yang mcm kawan bestfren gitu bhaha k. tak lawak,


kawan yang pickup aku ni kan aku terserempak mase nak buat kad matrik haha.  chit chat kejap je wei dalam lift lepas tu die tahula aku dari Johor dan die dari Klang tak silap aku. lepas tukar contact number aku ade la menyatakan haserat nak mintak tolong die pick up aku kat situ. maseni aku tak familiar lagi dengan suasana kat sana hiks! malu ittew wakk habis kelas hantar sampai depan hotel. tqq awak kalau baca ni!


untuk first seminar/kelas tu setel dah. second and next seminar nya aku duduk Kajang rumah Mokcik aku. sampai je TBS dari Kluang atau dari JB terus naik KTM dulu tak geti beli tiket KTM.. syiling besepah wei bhahaha. next coming tu aku bawak touch n'go aku bhahahaha aman idup.. idak geti aku nak guna bende alah tu. so, naikla aku KTM sampai stesen Kajang. sesampai je kat stesen kajang tu, mokcik aku pickup sebab selalunya timing aku sampai around 1:30 - 2:30pm hari Jumaat memang helok timing ni sebab mokcik aku cikgu, lepas balik sekolah terus je pergi jemput aku.



hari sabtu pagi tu, while seisi rumah sambung tido (Sebab hari cuti ken) aku pon pergi Shah Alam drive kereta mokcik aku. dari Kajang tu dalam jam 7:30pagi sampai Uitm dalam 8:15 camtula. Pemberitahuan : jalan lenggang hari minggu :p. mase aku kat UiTM Shah Alam aku amik 5 subjek tau!. kelas dari 8 pagi sampai 6:30 petang. dari Shah Alam pepetang tu balik Kajang memang trauma la wei. kau pun tahu jem die macam mane hari minggu kan. aku ingat sangat jem rabak mase Running man datang KL. pergh kebas kaki pijak pedal minyak dengan break. haha

alhamdulillah dah pindah kampus P.Gudang. kurang sikit dugaan.

banyak jasa mokcik aku tu tau. tak terbalas aku. pagi-pagi kekadang dah siapkan bekal untuk aku siap satu botol tupperware air minum plus air panas. balik je dari kelas, aku melantak pulak makan malam. bhahahha. memang mokcik aku ni mokcik paling baik dalam dunia. aku doakan keluarga mokcik aku selalu dalam rahmat Ilahi dan dimewahkan rezekinya sekeluarga. adoi baik sangat keluarga ni cannot describe aku terlalu terhutang budi. keikhlasan tu terasa sangat.


mase aku syok-syok dengan kehidupan sebagai pelajar part time ni, aku di uji dengan satu perkara yang sangat-sangat besar untuk aku. masetu lagi beberapa hari aku nak menduduki final exam yang pertama!

apakah perkara itu?

patut tak aku buat part 2?. aku rase panjang sangat dah aku menaip ni..

ok la bai! jumpe nanti...


No comments :