Thursday, March 24, 2011

♥ BARIS PERTAMA : beza antara MANUSIA ♥

salam, semalam outstation...jauh perjalanan...cume sempat BW sekejap je malam tadi, bakinye aku habiskan dengan turuuuu~~~ ZZZZzzzzzZZZ


sepanjang perjalan, aku sempat khatam satu novel, Hati Sebening Mata Air. gaya penulisan Amru Khalid ni betul-betul 'makan dalam' ade maksud dan punya gaya penyampaian tersendiri...novel ni berkisar tentang KEIKHLASAN...dengan sepenuh-penuh perhatian aku membace dan hampir-hampir menitik juga air mata, makna yang tersirat mahu tak tersentap.....


terfikir sejenak segala perbuatan aku kali lepas,

  • ikhlaskah aku selama ini melakukan kebaikan dan beribadah kepada ALLAH?
  • ikhlaskah aku bekerja mencari rezeki yang halal?
  • ikhlaskah aku dalam semua perbuatan?
  • tidak pernahkah timbul penyakit hati, benci, dendam, sombong, tertekan pade manusia yang lain?


ibnu Majah pernah meriwayatkan "Allah tidak menerima amalan, melainkan amalan ikhlas dan kerana mencari keredhaan ALLAH."


islam menyaran menetapkan niat dalam apa jua perbuatan, kerana perbuatan kita bergantung kepada niat. Ribuan manusia pergi bekerja, namun yang membezakan perbuatan mereka adalah niat... sejauh mana keikhlasan kita dalam melaksana tugas? sejauh mana jujur kita dalam bekerja? seberapa pasti gaji yang diterima setiap bulan adalah dari cara yang halal?


payah!
payah untuk kita menghambakan diri pada KEIKHLASAN. kerana ianya membabitkan hati, dan Allah sahaja yang mampu menguasai hati kita!


Ikhlas adalah rahsia Allah dan hamba-NYA. malaikat yang hampir dengan Allah tidak mengetahui apa rahsia ikhlas manusia. malah syaitoonirojim pun  tidak dapat mencuri rahsia keikhlasan itu bahkan takut dengan manusia yang benar-benar mencari keredhaan Allah.


Firma Allah : "iblis berkata: Ya, tuhanku. berilah aku ketangguhan sehingga hari manusia dibangkitkan. Allah berfirman: sesungguhnya kamu termasuk yang diberi tangguh sehingga hari yang telah ditentukan waktunya, iblis menjawab : demi kekuasaan Engkau aku menyesatkan mereka semuanya kecuali hamba-Mu yang ikhlas diantara mereka." - (surah Shad, ayat 79-80)


justeru, Keikhlasan seseorang itu pasti ada kebahagiaan yang menanti, yang menentukan keikhlasan itu adalalah hati. hidup tidak bermakna jika tiada istilah ikhlas dan kasih sayang daripada Allah.


kerana kasih-NYA kita dilahirkan

kerana kasih-NYA juga kita hidup

keran kasih-NYA juga kita berada disyurga nanti...insyALLAH...


adakala sebagai manusia kita terlepas pandang benda yang kecil tetapi memberi impak yang besar.
seperti : bersangka buruk kepada orang lain, cepat melihat kesalahan orang lain dan macam-macam lagi la..


NAMUN!
ikhlas sahaja tidak mencukupi, kerana syarat lain juga harus menyusul...macam makan, tak cukup sekadar makan kan, mesti mau minum. kalau tak, tersedu-sedu la dikau...




- Sharing is caring -
sumber&idea : Hati Sebening Mata Air .. Hizbur Rahman (NJIM) .. Azi Nur





p/s: cepatnye sangat mase berlalu sekarang...besok dah JUMAAT macam tak percaye...semakin dekat ke kita dengan KIAMAT? Wallahua'lam

12 comments :

Nasriq said...

Ikhlas komen ni... betul... ikhlas....


Semua kena ikhlas... kalau tak?

adan said...

jika hati kita baik maka baik la keseluruhannya... pasal2 ikhlas tak ikhlas tanya pada diri sendiri..

jika orang lain mengatakan kita tak ikhlas.. biarkan mereka..

KUREKURE COMEL said...

ikhlas...mudah utk disebut...tp kdg2 manusia pun tertewas dgn keikhlasan...


mcm mina ni la.....ikhlas bila org hargai kita...huhuhu....bgtu jgk sebaliknya....


jahat tak?....

JIJI YU said...

eklast tak eklast kite ngn tuhan je tau..tapi tu la kekadang susah gak..

aNiS aNiSa said...

ikhlaslah utk setiap urusan..

ikhlas ni umpama semut hitam di atas batu hitam di dalam cahaya yg hitam

hakikatnya ikhlas sukar dinilai tetapi ia dtgnya dr hati nurani =)

entry best : Egokah lelaki??

Miss Tira said...

Ikhlas itu bukan perkara yang mudah dilakukan. Tapi percayalah kita akan merasa tenteram bila mengamalkan keikhlasan dalam hati mencintai Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w.

mommylavender said...

dalam komunikasi..kdg2 kecundang dgn ikhlas, menjaga hati sesama manusia lagi penting...sampai mengabaikan keikhlasan.menarik novel tu.....cam nak cari jer~ salam pagi~

NICK IRFAN said...

cte pasal ikhlas ke? hmm...

azi nur said...

nasriq : ape ekk sambungan nye..hehe

azi nur said...

adan : trimassss!! :))

azi nur said...

kure kure comel : ta tauu la..jahat x ek? eh tanye balik pulok~

Qaseh dalia adelia said...

mmg susah tapi lapangkan hati n berbicara dgn Allah wpun dia tak menjawab tapi kita tahu dia maha mendengar