Thursday, April 14, 2011

♥ contest : Tabik same kamu ♥



contest ni dari blog kure-kure comel..boleh klik banner untuk lebih lanjut..


lame dah aku draft bende ni...nak edit sikit-sikit je lagi..malam ni baru aku publish khas tatapan semuaa...hehe....



ijinkan aku berbahase diri aku untuk contest ni..alahai sopannye bermintak ijin segale..ahaks!




aku ade sorang insan ni yang aku cukup bangga dengan beliau...beliau sangat sangat sangat berusaha keras sehingga berjaya hari ini dan menjadi contoh terBAIK untuk aku!




beliau di lahirkan tanggal 25 julai, menagis tak henti-henti sehingga dipanggil ahmad albab...ok, aku dah mule melalut...






beliau cukup dikenali sebagai seorang lelaki yang cukup rajin dan rajin dan rajin...




waktu kanak-kanaknya dihabiskan dengan bermain..selain bermain, beliau akan menyakat kakak-kakaknya menyidai pakaian...tapi beliau sangat rajin orang nya...kalau disuruh tak pernah membantah!




waktu remajanya, disaat remaja yang lain sibuk kesekolah, beliau sibuk bekerja, hidup dalam keadaan serba kekurangan membuatkan beliau keciciran pelajaran..sungguh pun begitu, beliau bijak dan mula berfikir sampai bila akan buta huruf??. hakikatnya, beliau gigih belajar bersama-sama teman yang bersekolah...alhamdulillah teman-teman tidak lokek ilmu, malah mengajarnya dengan ikhlas sehingga la beliau berjaya membaca, menulis, mengaji even bermain gitar juga...sedap sore beliau! oh beliau juge pernah menyertai pertandingan tilawah Al-Quran~




dek kerana mahu mengubah nasib keluarga, beliau bekerja siang dan malam...sebagai pemandu lori kelapa sawit...almaklum bekerja dengan cina..paham-paham sudah..sungguh pun begitu, beliau sangat berjimat orangnya, suke manabung...diwaktu usia mencecah 20 tahun, beliau mampu membeli rumah sendiri, kelengkapan rumah semua cukup..beliau juga sangat pembersih orangnya!



berkat usaha keluarga, beliau di juduhkan dengan sorang wanita yang ayu dan lemah lembut...lagi persona kalah kerete persona. pade usia beliau 24 tahun beliau sudah mempunyai seorang cahaya mata..cukup comel tapi tak setanding aku la...hehe...banyangkan, dengan usia semuda itu hidupnya sudah lengkap..berkat hidup berjimat cermat!




siape yang tak mahu hidup senang?? beliau mula memikir, anak sudah bertambah, sampai bila beliau mahu menyawit kan kan...lepastu beliau merencana sesuatu yang agak dengerous la juge...








jeng jeng jeng....













aaloorr korang bosan dah ke...banyak lagi aku nak citerr!!











ok moh kite eksercise kijap...poco2 dah diharamkan..moh le tiup buih sabun.....hehe











sambung....






beliau mula berjinak-jinak dalam bidang transport atau penganggkutan. berkat pengalaman lampau digunakan sehabesnye! cayalahh




bermula dengan 1 2 van...kini sudah mampu memliki lebih dari sekian angke jenis kenderaan komersial! termasuk kenderaan lain...



hidup beliau sedikit demi sedikit berubah...walaupun sudah berada pade tahap 'senang' namun, itu tidak bermakna beliau perlu lupa daratan..beliau tetap beliau yang dulu...tetap simple, tetap sempoi..tetap rajin dan kuat bekerja!




kini, hampir 20 tahun syarikat beliau beroperasi, beliau sudah berada pade tahap usahawan berjaya yang lain...kalau duduk berborak, ramai yang tak percaye kejayaan beliau hari ini berkat gelaran 'budak tak sekolah'....ramai yang tabik beliau setiap kali dengar cerite beliau tak kire dimana. oh ye beliau juge faham bahase cina ape tah lagi omputeh...pentingnye English Education!





aku sendiri TABIK hormat macam askar tu...tiap kali jumpe beliau, tak kira la waktu subuh atau zohor...hehheee...




alhamdulillah impian beliau menunaikan Haji sudah tercapai...cume hajat bermenantu belum lagi termakbul apetah lagi becucu...bercicit jauh sekali...





siape kah beliau??






beliau adelah, 




bapa kepada 5 orang cahaya mato..MOHD SHAH...namanya cukup besar terukir cantek di jiwa sanubariku walaupun tak terukir di batu bersurat..dandan hehe...aku anak kedua beliau..yang terjal lagi tutttt serte tutttt..wahh mengaku...




petame sekali, dah tentu bukan beliau....hehe




kekuatan abah, kekuatan aku!
Abah memang the best! Abah suke bukak surat aku kalau posmen antar...aku tak marah..tapi ade satu hari ni..Abah bukak kad raye dari BF aku yang dulu-dulu tu...lepastu aku merajuk..malu-malu..lepastu abah bising-bising..lepastu aku merajuk...merajuk 100 tahun...haha tipu2...



Abah memang baik! kadang-kadang kalau aku tak sempat bayar bil brotben, mesti Abah bayorkan..lepastu aku mesti buat-buat lupe nak ganti...Abah pon tahu gune Lappy, Abah pergi kursus komputer tau..sekarang ade Lappy sendiri dah Lappynye lagiii mahal dari Lappy aku..ok, jeles..




Abah pernah marah pekerja die, sebab cube nak main mato dengan aku..sekali Abah cocok mate die, jadi kassim selamat...kehkehkeh kijam kijam!


 Abah masak sedap..lebih sedap dari masakan ibu..
Abah main gitar sangat hebad!..

Abah juara badminton...

Abah johan takrow...

 
Abah jurulatih bola yang handal walaupun team nye tak pernah sampai final! kaakakaa lepas tu aku kene basuh segala jersi lepastu aku kate ''belanje topup RM10'' huaa demand!  tu dulu punye cerite...




oh Abah, aku mampu berdoa supaya Abah sihat sihat sejahtera aku tak mampu bayangkan hidup tanpe Abah! aku tak mahu bayangkannye pon!







tanpe kerja keras Abah! tiadanye aku berjaya sekarang! Abah selalu kate 
"simpan duit, sikit pun jadila, janji tetap tiap bulan...jangan boros...Abah tak nak anak-anak Abah lupe diri..."





so sweett...





.Abah....wo ai nii...wo shang ngi....wo puyau puyau...*meraban..sewel dah datang..





mereka digambar adelah sumber inspirasi aku...my aunt ade master tak pernah jemu belajar...aku mahu jadi macam die...

11 comments :

KUREKURE COMEL said...

perhhh...sgt terbaik!....walau takde pelajaran...tp blh berjaya mcm tu sekali...


usaha tanpa jemu..akhirnya rezeki ALLAH tu tetap ada utk org berusaha..


mmg menjadi panduan bg mina...
tq cik toya.....hihihi...


ehhh...apa yg cik toya idam idam kan ek...

Cik Ezy said...

gighnye die berusahe..
mmg terbaek la abah azi..
tabik springggg ting ting ting kat beliau..

Nasriq said...

Ada harapan ni... Viel Gluck...

azi nur said...

alamak lupe nak bubuh...

cik toya tak kisah ape saje...yang boleh buat kenangan antare kiter... :))

jawapan yang kaber malu.. =*

puteri ain said...

terbaek la :)

semoga anda juga jadi seperti mereka :)

Miss Tira said...

Tabik juga buat ayah Azi Nur. Jadikan beliau sebagai contoh. Sangat hebat dan tinggi betul keazamannya. :)

adan said...

wah.. penceritaan yang baik tentang ayah kamu.. ayah kamu seorang lelaki yang hebat.. tahniah mempunyai ayah sepertinya.. tak menyesal baca entri anjang2 ni.. ^_^

HonEyBuNNy said...

kejayaan xkira usia kan.....terbaik la...;-)

Qaseh dalia adelia said...

panjangnyo..tabik ah hehe

zati embong said...

bagusnya,agak2 org zaman skrg ada x smngat mcm ayah2 kita dulu eh?

aida4eva said...

nak tabik jugak ni..


t0ing. t0ing. t0ing :)